Bijstand: documenten toevoegen bij uw online aanvraag

Als u een online aanvraag voor bijstand bij de gemeente indient heeft u DigiD nodig. Ook als u een wijziging doorgeeft heeft u DigiD nodig.

Bij een online aanvraag moet u vaak documenten toevoegen. Dit noemen we bewijsstukken. Zoals een kopie van uw legitimatiebewijs of huurcontract en bankafschriften. Sommige organisaties sturen bewijsstukken online naar u toe. De bewijsstukken slaat u op en voegt u toe bij uw aanvraag als daar om gevraagd wordt. 

Kopie legitimatiebewijs en/of huurcontract toevoegen

Een legitimatiebewijs kan een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Maak met uw smartphone of tablet een foto van uw legitimatiebewijs en sla het bestand op als pdf.

Bankafschriften toevoegen

Bij uw aanvraag stuurt u bankafschriften van de laatste 3 maanden mee. Bankafschriften kunt u downloaden via de website van uw bank. Het verschilt per bank hoe u de bankafschriften online downloadt. Neem contact op met uw bank als u er niet uitkomt.

Let op: originele bewijsstukken moet u altijd bewaren.

Als u niet alle bewijsstukken direct kunt toevoegen

U kunt uw aanvraag onderbreken en er later mee verder gaan. Uw gegevens worden 14 dagen bewaard. Na 14 dagen worden uw aanvraag en bewijsstukken automatisch verwijderd.

Bewijsstukken later toevoegen

Het kan zijn dat u nog op bewijsstukken moet wachten. U kunt dan uw aanvraag gewoon afmaken en indienen. U voegt later de ontbrekende bewijsstukken alsnog bij de aanvraag toe. Als u bij het indienen van uw aanvraag niet alle noodzakelijke bewijsstukken heeft geüpload kunt u dat ook later doen.

In MijnLoket onder het kopje Openstaande zaken vindt u uw aanvraag terug. Als u daarop klikt, kunt u alsnog documenten uploaden en toevoegen.

Wat moet u doen

  1. Ga naar MijnLoketexterne-link-icoon en log in met DigiD
  2. Klik op Zaken
  3. Klik daarna op Openstaande zaken 
  4. U ziet nu al uw openstaande zaken. Klik op de omschrijving van het zaaknummer dat van toepassing is
  5. U kunt nu onderaan de pagina bewijsstukken aan uw aanvraag toevoegen. Klik per bewijsstuk op verzenden

Ga naar MijnLoket voor het toevoegen van bewijsstukken.

U ontvangt een zaaknummer

Als u een aanvraag heeft gedaan, krijgt u via e-mail een ontvangstbevestiging. In die e-mail staat een nummer. Dit heet zaaknummer. Dit nummer moet u goed bewaren. U heeft dit nummer nodig als u ons bijvoorbeeld belt over uw aanvraag.

Uw aanvraag volgen

Via MijnLoket kunt u zien hoe het met uw aanvraag gaat. Wij sturen u een e-mail als we een besluit hebben genomen of nog aanvullende bewijsstukken van u nodig hebben. Zorg ervoor dat u een e-mailadres heeft. Naast de e-mail sturen wij u ook altijd nog een brief per post. Heeft u een nieuw e-mailadres, geef dit dan door via MijnLoket.

Hulp nodig

Lukt het u niet om online een aanvraag in te dienen neem dan contact met ons op. We zijn altijd bereid u te helpen. Bel ons van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur via 053 – 48 17 800.

Meer informatie