Merkarchitectuur

Om meer eenheid te creëren in de uitingen van de gemeente Enschede hebben we een schillenmodel ontwikkeld. Het schillenmodel brengt eenheid in verscheidenheid en bepaalt in welke mate we de gemeentelijke huisstijl moeten toepassen bij communicatie-uitingen van gemeentelijke activiteiten en projecten. Dit om de herkenbaarheid van de gemeente als afzender te verbeteren.

 

 

 

Schil 1: De Informant

In schil 1 is de gemeente de enige afzender en dus als enige verantwoordelijk voor de uiting en is het specifieke doel informeren. Hierbij geldt de huisstijl met strakke richtlijnen in beeldtaal en kleurgebruik. 

De eisen in schil 1:

  • Logo: plaats van het logo is linksboven 
  • Kleuren: primaire huisstijlkleuren rood, zwart, wit 
  • Typografie: voor kopteksten Caecilia, voor broodteksten Arial 
  • Fotografie: heldere foto’s met zwaartepunt links 
  • Vormtaal: Vaste breedte rood kader, hoogte is afhankelijk van  de hoeveelheid tekst 
  • Beeldtaal: Standaard stramien schil 1 & 2

Voorbeelden van uitingen die in deze schil vallen zijn:

  • Belastinggids 
  • Geldkompas 
  • Toegang tot het stadserf.

Schil 2: De Verleider

In schil 2 is de gemeente ook de enige afzender en als enige verantwoordelijk voor de uiting, maar het doel is hier overtuigen of stimuleren ten aanzien van gemeentelijk beleid. Hierbij gelden ook de huisstijlregels, maar dan met iets meer artistieke vrijheid. Dit uit zich o.a. in uitgebreider kleurgebruik en variaties in het tekstblok.

De eisen in schil 2:

  • Logo: plaats van het logo is linksboven
  • Kleuren: primaire en secundaire huisstijlkleuren
  • Typografie: voor kopteksten Caecilia, voor broodteksten Arial
  • Fotografie: heldere foto’s met zwaartepunt links
  • Vormtaal: Variabele breedte kader, hoogte is afhankelijk van de hoeveelheid tekst
  • Beeldtaal: Standaard stramien schil 1 & 2

 Voorbeelden van uitingen die in deze schil vallen zijn:

  • Verrassende straatjes in de binnenstad
  • Inburgeren in Enschede

Schil 3: De Verkoper

In schil 3 is het doel te vermarkten of te verkopen. Je mag hier gebruik maken van de gemeentelijke huisstijl met vrijheid. Ook mag je een projectlogo toevoegen als sprake is van een langdurig, grootschalig project of wanneer de gemeente concurrentie ondervindt van andere aanbieders. Dit projectlogo moet een plek krijgen in het tekstkader.

In schil 3 kan ook sprake zijn van samenwerking met partners. Als de gemeente financieel bepalend, initiator en/of beleidsbepalend is maak je gebruik van de gemeentelijke huisstijl met vrijheid en voeg je de logo’s van de partners toe aan de witte balk onderin. Het gemeentelogo behoudt altijd zijn vaste plek in deze witte balk.

De eisen in schil 3:

  • Logo: plaats van het logo is linksonder 
  • Kleuren: primaire en secundaire huisstijlkleuren 
  • Typografie: voor kopteksten Caecilia, voor broodteksten Arial 
  • Fotografie: heldere foto’s met zwaartepunt links 
  • Vormtaal: Variabele breedte kader, hoogte is afhankelijk van de hoeveelheid tekst 
  • Beeldtaal: Standaard stramien schil 3

Voorbeelden van uitingen die in deze schil vallen zijn:

  • Roombeek 
  • ‘t Vaneker 
  • Bouwbord Hardick & Seckel

Bepalen van de schil

Om te bepalen in welke schil een bepaalde uiting valt, maak je gebruik van onderstaande flowcharts.  Bij twijfel kun je mailen naar: huisstijl@enschede.nl.