Stemmen per post voor de Tweede Kamerverkiezing
U bent 70 jaar of ouder. U wilt misschien graag stemmen, maar liever niet naar een stembureau gaan in deze tijd. Dat begrijpen we. Daarom mag u ook per post stemmen. Dat heet ‘briefstemmen’.
Hoe kunt u briefstemmen?
In dit filmpje wordt het briefstemmen uitgelegd. In het kort leest u hieronder wat u nodig heeft.
U krijgt 2 keer post.
U krijgt eerst een envelop met uw stempluspas Deze krijgt u tussen 10 februari en 3 maart thuisgestuurd.
U krijgt daarna een andere envelop met 4 documenten:
- het briefstembiljet;
- envelop om het briefstembiljet in te doen;
- een retourenvelop;
- een uitleg.
Deze krijgt u tussen 26 februari en 11 maart thuisgestuurd.
U heeft alle documenten nodig voor het briefstemmen.
Hoe gebruikt u de documenten?
In de 2e envelop zit een uitleg. We hebben die makkelijker gemaakt voor u in dit overzicht.
In het kort komt het hier op neer:
Stap 1: Leg klaar wat u nodig heeft:
- een pen (kleur maakt niet uit);
- de stempluspas;
- het briefstembiljet;
- de envelop waar ‘briefstembiljet op staat’;
- de retourenvelop.
Stap 2: Pak het briefstembiljet en de pen.
Stap 3: Zoek op het briefstembiljet de persoon waarop u wilt stemmen. Kleur het bijbehorende vakje helemaal in.
Stap 4: Laat de inkt goed drogen zodat er geen vlekken op het briefstembiljet komen.
Stap 5: Vouw het briefstembiljet weer dicht.
Stap 6: Doe het briefstembiljet in de envelop waar ‘briefstembiljet’ op staat.
Let op: er mag maar 1 briefstembiljet in de envelop. Andere gezinsleden gebruiken hun eigen envelop.
Stap 7: Plak de envelop ‘briefstembiljet’ dicht.
Stap 8: Pak uw stempluspas en de pen.
Stap 9: Zet uw handtekening in het handtekeningenveld op de stempluspas.
Stap 10: Pak de retourenvelop.
Stap 11: Doe de stempluspas in de retourenvelop.
Stap 12: Doe de envelop ‘briefstembiljet’ óók in de retourenvelop.
In de retourenvelop zitten nu 2 dingen: uw stempluspas én de dichtgeplakte envelop ‘briefstembiljet’.
Stap 13: Plak de retourenvelop dicht.
Stap 14: Doe de retourenvelop op de post. Dit kan op 2 manieren:
- In een oranje straatbrievenbus. Doe dit vóór 12 maart 17.00 uur;
- Geef de retourenvelop af bij het Stadskantoor, Hengelosestraat 51. Dit kan tot 17 maart 21.00 uur.
Hulp bij het briefstemmen
Heeft u hulp nodig bij het briefstemmen? Kijk dan op www.elkestemtelt.nl of bel het gratis telefoonnummer 0800 – 13 51. Deze hulplijn is 7 dagen per week geopend van 08.00 tot 20.00 uur.
Heeft u geen stempluspas ontvangen?
Dan kunt u een vervangende stempluspas aanvragen. Uw oude stempluspas is dan niet meer geldig. Een vervangende stempluspas aanvragen kan op 2 manieren:
- Vervangende stempluspas aanvragen met DigiD. Met uw DigiD kunt u online een vervangende stempluspas aanvragen. (Dit kan vanaf vrijdag 26 februari 2021) Heeft u nog geen DigiD? U kunt deze makkelijk aanvragen op www.digid.nl. Binnen 5 werkdagen krijgt u uw DigiD per post thuisgestuurd.
- Vervangende stempluspas aanvragen in het Stadskantoor. U kunt een vervangende stempluspas aanvragen bij de balie in het Stadskantoor. (Dit kan vanaf maandag 1 maart 2021) Dat moet u persoonlijk doen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
Goed om te weten
U mág per post stemmen, maar het hoeft niet. U beslist zelf hoe u wilt stemmen:
- Stemmen per post.
- Zelf stemmen in een stembureau.
- Iemand vragen om namens u te stemmen.