Bijstand: wijzigingen digitaal doorgeven

Thuis via internet wijzigingen doorgeven; dat is wel zo makkelijk

Heeft u een bijstands- of IOAW uitkering en er verandert iets in uw situatie? Dan kunt u de betreffende wijzigingen digitaal doorgeven.

Het gaat om alle wijzigingen in uw persoonlijke, woon, of financiële situatie. En het gaat ook om wijzigingen in de situatie van uw partner en eventuele inwonende kinderen. Die geeft u ook aan ons door.

Wijzigingen doorgeven

U heeft uw DigiD nodig. Heeft u een geldig DigiD dan kunt u de wijzingen direct doorgeven via dit digitale wijzigingsformulier.

Heeft u geen DigiD? Vraag deze dan aan op www.digid.nl.

Waarom geeft u wijzigingen door

De hoogte van uw uitkering kan veranderen op het moment dat uw situatie verandert. Dan kan het zijn dat u een hogere of een lagere uitkering krijgt. Of dat u geen recht meer heeft op een uitkering. Dit is voor iedereen anders. Zo krijgt bijvoorbeeld een alleenstaande een ander uitkeringsbedrag dan iemand die samenwoont. Ook mag uw vermogen niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Wat de maximaal toegestane bedragen zijn, kunt u hier nakijken. 

U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen. Twijfelt u of u iets wel of niet moet doorgeven? Voorkom problemen en geef bij twijfel altijd wijzigingen digitaal door. Of bel ons tussen 09.00 en 16.30 uur op (053) 4817800.

Wanneer moet u een wijziging doorgeven?

U moet veranderingen altijd direct aan ons doorgeven omdat die van invloed kunnen zijn op uw uitkering. Zo voorkomt u dat u later geld terug moet betalen, een maatregel of zelfs een boete krijgt.

Welke wijzigingen geeft u onder andere door

  • U gaat werken.
  • U gaat vrijwilligerswerk gaat doen.
  • Uw inkomsten veranderen.
  • U ontvangt een andere uitkering, of juist niet meer, of de hoogte daarvan is gewijzigd (bijvoorbeeld: Studiefinanciering, WTOS, WW, Wajong, WIA).
  • U verhuist (tijdelijk).
  • Iemand anders gaat (een deel van) uw woonlasten betalen.
  • Uw partner, kind of iemand anders van 21 jaar of ouder die bij u woont gaat studeren of stopt met studeren.
  • U heeft een nieuw bankrekeningnummer.
  • U gaat een (dag)studie volgen.
  • U heeft vermogen (bijvoorbeeld bankrekening of huis in buitenland, erfenis enz.) of als dat verandert.
  • U koopt een andere auto.

Niet alle wijzigingen staan in deze lijst.  Twijfelt u of u iets wel of niet moet doorgeven? Voorkom problemen en geef bij twijfel altijd wijzigingen digitaal door. Of bel ons tussen 09.00 en 17.00 uur op (053) 4817800.

Enkele voorbeelden van wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de hoogte van uw uitkering zijn:

  • Heffingskortingen of teruggaven van de Belastingdienst.
  • Alimentatie.
  • Vermogen na een erfenis.
  • Boedelverdeling bij een echtscheiding.
  • Uitbetaling van een verzekering, een geldprijs of schadevergoeding.

Let op

Ook eigen vermogen zoals een huis of grond, spaargeld, een auto of sieraden (zowel in Nederland als in het buitenland), moet u doorgeven. Als er een en/of rekening op uw naam staat of u bent gemachtigd voor een bankrekening van een ander, geef dit dan ook aan ons door.

Kleine wijzigingen, bijvoorbeeld de jaarlijkse verhoging van uw inkomen moet u ook doorgeven.

Bewijsstukken uploaden

Bij de meeste wijzigingen die u doorgeeft is het noodzakelijk dat u ook een bewijsstuk uploadt. De gemeente controleert dan of uw wijziging klopt of dat meer informatie nodig is. Ook bekijkt de gemeente of de wijziging gevolgen heeft voor de hoogte van uw uitkering. Als bewijsstukken ingeleverd moeten worden, wordt dit in het wijzigingsformulier aangegeven

Een paar voorbeelden van bewijsstukken zijn:

  • Een arbeidscontract als u een betaalde (parttime) baan heeft gevonden.
  • Een kopie van uw of uw partners nieuwe salarisstrook als de hoogte van uw inkomen of het inkomen van uw partner is veranderd.
  • Een kopie van uw nieuwe bankpas en een kopie van uw bankafschrift als u een ander bankrekeningnummer heeft.

Lukt het u niet om uw wijzigingen via de computer aan ons door te geven, of heeft u een vraag? Dan kunt u ons op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur bellen via 053 – 481 7800. We zoeken dan samen naar de beste manier om uw te helpen.

 

 

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.