Enschede wil nog meer Duitse bezoekers verleiden een bezoek te brengen aan onze binnenstad

Een delegatie uit Enschede stak 1 juli 2016 de grens over om winkelpubliek te lokken uit Essen en om een speciale Enschede-tram te introduceren in de Duitse stad.

De promo-tram, beplakt in de kleuren van de stad en voorzien van de slogan Enschede um die Ecke, gaat een jaar lang in Essen rondrijden. Een groep ondernemers, gemeenteambtenaren en een promoteam gaan, gewapend met goodiebags, op pad in de Duitse stad.

'Duitse bezoekers zijn één van de redenen waarom Enschede een bloeiende binnenstad heeft,' zegt wethouder Eelco Eerenberg.

Aantal bezoekers gestegen

Enschede plukt al vruchten van de promotie in Duitsland. Na jaren van dalingen is het aantal bezoekers aan Enschede vorig jaar gestegen met 7%, naar 184.700 per week. Op zaterdagen is ruim een derde van de winkelbezoekers Duits. Ook het aantal Duitse bedrijven dat een vestiging in Enschede opent, neemt de laatste jaren toe. Behalve in Essen werft de gemeente in Münster en Osnabrück. 'Het volgende doelwit is Düsseldorf,' aldus wethouder Eerenberg.

Lees ook het artikel hierover in het FD: