The Enschede Experience: een virtuele speeltuin in de binnenstad

07 juli 2017

In Virtual Reality door Enschede fietsen? Draken vangen in het centrum? Onder de naam ‘The Enschede Experience’ hebben Saxion-studenten van de opleiding Creative Media & Game Technologies in opdracht van Enschede Promotie het eerste weekend van juli gezorgd voor meer beleving in de binnenstad. In totaal hebben 65 tweedejaars studenten in 10 weken tijd diverse innovatieve en interactieve concepten ontwikkeld voor jong én oud. De presentatie was in de Grote Kerk. Een jury heeft de concepten beoordeeld en kwam unaniem tot één winnaar.

Enschede Promotie heeft het creëren van meer beleving in de binnenstad hoog op de agenda staan. Omdat zij vaak een frisse kijk hebben op de binnenstad, betrekt Enschede Promotie juist studenten bij dergelijke projecten. Creatieve, innovatieve en interactieve belevingsconcepten is het resultaat. Enschede Promotie was zeer verrast over de diversiteit van de gepresenteerde experiences, uiteenlopend van commercieel, zoals het promoten van alle spellen winkels in Enschede, tot sociaal en cultureel, zoals bijvoorbeeld de informatie over de geschiedenis van de stad. De prototypes van de studenten dragen zeker bij aan het Enschede van nu en van morgen.

Een jury - bestaande uit Twan Pastoor van Wirelab, Nicole Verzijl, stadsdeelmanager Centrum, Marloes Wensink, voorzitter Winkelhart en Marieke Ter Brugge, directeur Enschede Promotie - beoordeelde tijdens de presentatie op maandag 3 juli alle concepten. Als criteria hanteerden zij de beleving die de experience toevoegt aan de binnenstad, de praktische toepasbaarheid en de meest verrassende, originele en innovatieve experience die het beste past bij Enschede. Uit alle projecten stelden ze een top 3 samen.

De jury heeft unaniem Flourish tot winnaar uitgeroepen. Het team Flourish heeft een interactieve bloem ontwikkeld die, als je ervoor staat, zich opent, oplicht en muziek laat horen. De bloem is in het straatbeeld al van ver zichtbaar en daarmee een aantrekkelijke toevoeging voor de binnenstad. Als object is de bloem een lust voor het oog en zorgt voor een ware beleving wanneer deze zich opent. Het concept biedt door middel van een QR code tevens de mogelijkheid om diverse straatjes, winkels en andere verborgen plekjes en pareltjes in de stad te promoten. Een avondje uit in Enschede naar keuze is de prijs die het winnende team heeft gewonnen.

Het team van The Enschede Experience sleepte de tweede plaats in de wacht. Dit team liet de jury in een afgesloten ruimte een film zien over Enschede, waarna de leden van de jury konden kiezen uit diverse activiteiten in Enschede, zoals bijvoorbeeld cultuur, shoppen en life style. De video content was zeer professioneel er was een link naar ondernemers in de binnenstad. Tevens bood hun concept ruimte om de wat minder bekende plekken in Enschede voor het voetlicht te brengen en er een echte 4D-beleving van te maken.

De derde plek was voor het team Enschede Quest. De studenten van dit team hebben een superspannende en interactieve speurtocht ontwikkeld voor kinderen. Zij krijgen opdracht om draken te vangen in de binnenstad. De uitwerking van het concept was prachtig vorm gegeven en de online en offline uitingen waren uitstekend op elkaar afgestemd.