Op deze pagina vindt u een overzicht van hoe de Kop Boulevard eruit komt te zien.
Vanwege het coronavirus nemen wij een aantal maatregelen. Bekijk per onderwerp waar u rekening mee moet houden. Hier vindt u ook regelingen voor ondernemers.
Op deze pagina vindt u een overzicht van hoe de Kop Boulevard eruit komt te zien.
Bekijk hier ook het ontwikkelingsplan van het hele gebied.
Het ontwerp voor de openbare ruimte in overleg met eigenaren, omwonenden, belangenvertegenwoordigers en veiligheidsdiensten opgesteld.
De Haaksbergerstraat is een belangrijke aanrijroute voor het centrum. Wij werken aan een bereikbare binnenstad. De busbaan gaat naar het midden van de weg en wordt versmald naar één rijbaan. Hierdoor ontstaat er aan de zijkant meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Daarnaast leggen we een extra hemelwaterriool aan en komen er wadi’s langs de weg. Wadi’s zijn lagergelegen stukken groen waarin het regenwater wordt opgevangen. Het regenwater komt straks niet in het gewone riool, maar in het extra riool en de wadi’s. Zo pakken we de wateroverlast in de Haaksbergerstraat aan. Tegelijkertijd maken de wadi’s, planten en bomen de straat een stukje mooier! Bekijk het ontwerp Haaksbergerstraat
Klik op onderstaande afbeelding om te zien hoe het ontwerp eruit komt te zien.
De Stadscampus is een gebied waarin vooral voetgangers en fietsers elkaar ontmoeten. De aanleg van een shared space verbindt de bestaande pleinen van de Stadscampus met elkaar. De Ripperdastraat blijft toegankelijk voor auto’s. Met de aanpassingen creëren we een groen en vriendelijk gebied waarbij aandacht is voor een goede verkeersdoorstroming en veilige oversteek voor voetgangers en fietsers. Bekijk het ontwerp Ripperdastraat
Klik op onderstaande afbeelding om te zien hoe het ontwerp eruit komt te zien.
We investeren in de verbinding tussen het station en de binnenstad. De verbinding over de Nijverheidstraat / Piet Heinstraat is belangrijk voor bezoekers en inwoners van de stad en wordt straks belangrijker met de ontwikkeling van het gebied De Kop. De busroute verbetert en met de herinrichting krijgen de straten royale stoepen met bomen waardoor er een laan ontstaat. Ook worden de bestaande entrees naar de binnenstad versterkt. Bekijk het ontwerp Nijverheidstraat
Klik op onderstaande afbeelding om te zien hoe het ontwerp eruit komt te zien.
De rotonde Ripperdastraat – Haaksbergerstraat is verandert in een kruising met verkeerslichten. Dit gebeurt ook met de rotonde Haaksbergerstraat – Zuiderval. Hierdoor ontstaat een overzichtelijke verkeerssituatie en verbetert de doorstroming van het verkeer. We werken met deze aanpassing aan een bereikbare binnenstad. Door deze aanpassing kan de bus op de Haaksbergerstraat blijven rijden en hoeft de bus niet meer door de Koningsstraat.
De inrit van de Van Heekgarage West wordt verlengd en de entree komt dichter bij de kruising met de Haaksbergerstraat te liggen. Auto’s gaan hierdoor eerder onder de grond om via een ondergrondse verbinding naar de garage te rijden. Een ondergrondse rotonde verbindt de Van Heekgarage met de parkeergarage die LIFE gaat ontwikkelen onder het voormalige SLO-pand. Bovengronds ontstaat een vriendelijk gebied voor fietsers en voetgangers. Zo creëren we een groene en aantrekkelijke entree voor de binnenstad.
De inrit van de Zuidmolengarage verbetert door de huidige opgang met brug over de beltstraat af te breken en de toegang naar de parkeergarage inpandig te maken. De parkeergarage is straks vanaf de Beltstraat bereikbaar.