De werkdag van Omgevingsmanager Milou Geurts

Portretfoto van Milou Geurts
29 november 2021

Hoe is het om als omgevingsmanager te werken bij de gemeente Enschede? En waarom is het werken in een stad als Enschede als omgevingsmanager zo interessant en uitdagend? Milou Geurts geeft een kijkje achter de schermen.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Een gemiddelde werkdag, die is er niet! De ene dag ben ik bezig met het coördineren en oplossen van een acuut probleem waarbij ik de verbindende factor ben tussen verschillende afdelingen en het bestuur, de andere dag voer ik gesprekken met ondernemers en inwoners over een nieuw initiatief. Onze werkdagen zijn altijd anders en dat maakt het juist zo leuk! Je maakt het gehele proces mee: van het begin tot het eind. Iets dat wel altijd als rode draad terugkomt is verbinding, als omgevingsmanager probeer je altijd partijen met elkaar te verbinden.”

Wat zijn je doelen en uitdagingen in jouw functie?

“Ik ben echt tevreden als ik partijen bij elkaar heb kunnen brengen en we samen tot een goed stuk of oplossing zijn gekomen. De uitdaging zit daarbij in het samenbrengen van alle verschillende, soms tegenstrijdige, belangen. Daarbij is het ook van belang om stil te staan bij de politieke consequenties van een plan en om tijdig afstemming te zoeken met het bestuur.

Het doel is om een proces zo soepel mogelijk te laten lopen met inachtneming van alle belangen. Waarbij wij in elke situaties advies kunnen geven. Het belangrijkste is dat je als omgevingsmanager goed kunt communiceren en relaties goed kunt onderhouden.”

Met wie werk je nauw samen en hoe ziet het team eruit?

“Mijn collega Jeroen is ook omgevingsmanager, waarbij mijn verantwoordelijkheid ligt bij het centrum, die van hem ligt meer in het buitengebied.

Wij werken binnen de afdeling Staf voor het hele Cluster Omgeving & Recht, daaronder vallen de afdelingen Vergunnen, Bestemmen, Handhaven Bouwen & Milieu en Handhaven Openbare Ruimte. Met de collega’s van deze afdelingen werken wij veel samen omdat zij alle kennis van dat vakgebied in huis hebben. Jeroen en ik zijn meer generalisten, we weten bijna overal wel iets vanaf, maar voor de specialistische vakinhoudelijke kennis hebben we onze collega’s nodig. Denk daarbij aan juristen, vergunningverleners en bouwinspecteurs. Ook werken wij veel samen met onze collega’s van het Cluster Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer waarbij wij meedenken over nieuwe initiatieven en beleidsontwikkelingen. Wij zijn ook vaak de verbindende factor tussen het Cluster Omgeving & Recht en het Cluster Ruimtelijke Ontwikkeling & Beheer”.

Wat zoeken jullie in een nieuwe collega?

“Wij zoeken iemand die het leuk vindt om werkzaam te zijn in een dynamisch werkveld, die goed is in het verbinden van partijen, en die kennis heeft van het ruimtelijk domein. Dit laatste is van belang om mee te kunnen denken met een initiatiefnemer en om aan verwachting-management te kunnen doen. Niet ieder initiatief is haalbaar en wenselijk en het kan veel teleurstelling schelen als je daar aan het begin van het proces al over kunt adviseren. Wij zoeken een generalist die goed met zijn collega’s, die specialistisch zijn in hun vakgebied, kan communiceren en mee kan denken over plannen.”

Wat doe je in je vrije tijd?

“Ik ben een echte carnavalist en houd van gezelligheid, aan de andere kant zoek ik ook vaak de rust op en wandel ik graag. In Enschede heb je daar dan ook volop de mogelijkheid voor, zoals de bossen bij het vliegveld. Ik speel klarinet en saxofoon (doe ik nu te weinig) en zat in het verleden in het bestuur van de muziekvereniging.

Werken als omgevingsmanager bij de gemeente Enschede?

Zie jij jezelf al werken als omgevingsmanager bij de gemeente Enschede en aan de slag gaan met de verschillende uitdagingen? Bekijk dan zeker onze vacature voor omgevingsmanager  en wie weet maak jij binnenkort deel uit van ons cluster Omgeving & Recht.