Schouder– en rugklachten

31 oktober 2018

Bij schouderklachten is bewegen van de arm pijnlijk en heb je vaak moeite met tillen en dragen en boven schouderhoogte heffen van de arm. Slapen is pijnlijk, je kunt vaak niet op je zij liggen. Zelfs simpele dingen als een kopje koffie optillen, tandenpoetsen of haren wassen kunnen pijnlijk zijn. 
De oorzaak is meestal dat je te lang achter elkaar dezelfde beweging hebt gemaakt. Soms komen schouderklachten ineens opzetten. Het is belangrijk dat je je schouder blijft gebruiken, ook al heb je pijn. Pijnstillers kunnen de pijn verminderen. Oefentherapie of een injectie in de schouder kunnen helpen als je klachten blijft houden. Wanneer je een injectie krijgt in de schouder moet je een aantal dagen rust nemen om de ingespoten vloeistof zijn werk te laten doen. 

Het is belangrijk dat je je leidinggevende vertelt over je schouderklachten. Hij/zij kan dan samen met jou kijken naar de werkzaamheden die je uitvoert en deze gaan aanpassen. Je kunt hiervoor ook advies vragen aan de verzuimconsulent of de bedrijfsarts. Bewegen helpt, belasten niet. Houd je aan de adviezen van je behandelaar, verzuimconsulent of bedrijfsarts!

Helemaal voorkomen kun je schouderklachten niet, maar je kunt wel belangrijke voorzorgsmaatregelen nemen. Het is gezond en belangrijk om regelmatig te bewegen. Op deze manier houd je je lichaam sterk. Bij bepaalde sporten zijn de risico’s op schouderklachten groter, zoals bij zwemmen, racketsporten, vechtsporten en slagsporten. Wanneer je dit soort sporten beoefent, moet je eerst een goede warming up doen. Daarnaast is ook een goede cooling down van belang. Ook moet je opletten dat je de training rustig opbouwt, zodat je lichaam eraan kan wennen.

Rugklachten: Veel rugklachten ontstaan door te weinig bewegen en te veel dezelfde soort belasting. Andere mogelijke oorzaken zijn overbelasting, slijtage en stress. 
De meest voorkomende rugklachten zijn lage rugklachten, al dan niet met uitstraling in het been of benen. Iedereen denkt bij uitstraling in de benen aan hernia, maar dat is meestal niet het geval. 
Veel mensen hebben weleens pijn onderin de rug. Meestal komt dat omdat je je dan hebt vertild of verdraaid. Je voelt dan vaak een stevige pijnscheut onderin de rug. Je hebt dan moeite met zitten, staan en lopen en aantrekken van schoenen en sokken. Tillen, bukken en buigen is erg pijnlijk.

Het belangrijkste is om in beweging te blijven. Dat is belangrijk voor je herstel. Je kunt het beste wandelen en fietsen. Veel mensen vinden het eng om te bewegen, want dit doet pijn. We noemen dit bewegingsangst. Een fysiotherapeut kan je daarbij heel goed helpen en je adviezen geven.
 Zo nodig kun je pijnmedicatie nemen. Pijnmedicatie zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen waardoor de pijn afzakt, de spieren in je rug soepeler worden en het bewegen beter gaat. Pijnmedicatie zorgt niet voor sneller herstel. Op het werk is het soms nodig om je werkzaamheden tijdelijk aan te passen tot de klachten weer over zijn. Praat dus met je leidinggevende over de klachten en bespreekt welke mogelijkheden er zijn om je werk aan te passen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan lichter werk waarbij je niet zwaar hoeft te tillen, te duwen en te trekken. Ook is het van belang dat je je houding zoveel mogelijk afwisselt met lopen, zitten en staan. Voorkom dat je te lang achtereen in dezelfde houding werkt (ook wel statische belasting genoemd). Het is van belang dat je zoveel mogelijk gewoon doorgaat met je dagelijkse activiteiten als het huishouden en het werk.

(Met dank aan Wilma Horselenberg en Jeroen Hesselink van de Arbo unie)