ID-kaart Nederlander in Duitsland

Bent u Nederlander en woont u in Duitsland? Dan kunt u bij de gemeente Enschede een ID-kaart aanvragen. Voor de aanvraag van een ID-kaart maakt u een afspraak. Na een week kunt u de ID-kaart persoonlijk afhalen in het Stadskantoor, dit kan zonder afspraak.

Goed om te weten: kinderen komen mee naar de aanvraag en ze komen mee bij het afhalen van de ID-kaart. 

Stap 1 Verzamel de documenten die u nodig hebt voor uw aanvraag

Voor uw aanvraag neemt u documenten mee waarmee u uw Nederlandse nationaliteit bewijst. Uw paspoort of identiteitskaart die u nu heeft is niet genoeg. 

Welke documenten heeft u altijd nodig:

  • Het paspoort of ID-kaart die u nu heeft. Heeft u een paspoort en een ID-kaart? Neem deze dan beide mee. 
  • Een goede pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden.
  • Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag. Met een creditcard kunt u bij ons niet betalen. 
  • Een bewijs waar u woont in Duitsland. Dit document vraagt u aan in de gemeente waar u woont. Het document heet vaak een Erweitere Meldebescheinigung of Aufenthaltsbescheinigung. Uw burgerlijke staat en nationaliteit moeten op het document staan. 

Deze documenten neemt u mee als het voor u geldt:

  • Een geboorteakte als u voor het eerst een ID-kaart aanvraagt. Kinderen tot en met 12 jaar nemen altijd een geboorteakte mee. 
  • Als je jonger dan 12 jaar bent, is schriftelijke toestemming van je ouders of gezaghouders verplicht. Zijn je ouders getrouwd of hebben ze een geregistreerd partnerschap? Dan hebben ze automatisch allebei het gezag. Zijn je ouders niet getrouwd en hebben ze geen geregistreerd partnerschap. Dan kan het zijn dat het gezag geregeld is via het gezagsregister bij de rechtbank of het Jugendambt in Duitsland. Als je ouders beide het gezag hebben, dan moeten ze allebei toestemming geven. Zij kunnen de 'Verklaring toestemming afgifte paspoort/identiteitskaart' (pdf) invullen en meegeven. Natuurlijk mogen je ouders ook meekomen.
  • Een huwelijksakte of echtscheidingsakte als bent getrouwd of gescheiden en de naam van uw partner en uw burgerlijke staat vermeld wilt hebben in uw paspoort. 

Twijfelt u over de documenten die u nodig hebt? Kijk dan op Nederlandwereldwijd.nl (Externe link). Op deze website leest u per land welke documenten u nodig heeft. U mag ook bellen naar +31 53 481 8181. Wij helpen u graag. Daarmee voorkomt u dat we u tijdens uw afspraak niet kunnen helpen en u nog een keer naar Enschede moet reizen.

Stap 2 Maak een afspraak voor het aanvragen van een ID-kaart in het Stadskantoor

Komt u met meerdere personen? Verander dan het aantal ID-kaarten in het afsprakenscherm. Wij hebben dan genoeg tijd om u te helpen. 

Afspraak maken aanvragen ID-kaart Nederlander in Duitsland

Is uw paspoort of ID-kaart vermist of gestolen? Bij uw afspraak in het Stadskantoor wordt een vermissingsverklaring gemaakt. Maak dan een afspraak voor een vermissing en aanvraag ID-kaart Nederlander in het buitenland.

Afspraak maken vermissing en aanvragen ID-kaart NL in Duitsland

Stap 3 Kom voor uw afspraak naar het Stadskantoor

Neem alle documenten mee. Wilt u de afspraak veranderen of afzeggen? Klik dan op de link in de mail die u hebt ontvangen waar de afspraaktijd in staat. U kunt ook bellen naar +31 481 8181 om uw afspraak te verplaatsen of af te zeggen.  

Stap 4 Haal uw ID-kaart af of laat het document bezorgen

Een week na uw afspraak ligt uw nieuwe ID-kaart klaar. U haalt de ID-kaart zonder afspraak op. Ook kunt u de ID-kaart laten bezorgen in delen van Duitsland, België of in Nederland.