Ik kan mijn rekeningen niet betalen. En nu?

18 april 2017

Het is niet makkelijk om rond te komen van de bijstand. Zijn er rekeningen die u niet kunt betalen? Laat ze dan niet liggen.

In dit verhaal leest u hoe u problemen voorkomt, en wat er gebeurt als de deurwaarder langskomt.

Hou zelf controle over uw geld

Het overkomt jaarlijks tienduizenden Nederlanders: schulden. Dat is altijd een vervelende situatie. De beste oplossing is om zelf in actie te komen. Als u daarmee wacht, kan de rekening nog hoger worden.

Wat kunt u doen:

  • Bel of mail uw schuldeiser dat u de rekening niet direct kunt betalen.
  • Spreek af dat u het bedrag in delen betaalt.
  • Zorg dat u de deelbetalingen op tijd doet.
  • Zoek hulp of advies, bijvoorbeeld op www.zelfjeschuldenregelen.nl of bij het Juridisch Loket.

Mag een deurwaarder zomaar ‘beslag leggen’?

Nee, niet zomaar. Beslag leggen betekent dat een deurwaarder geld of spullen van u inneemt. De deurwaarder kan bijvoorbeeld beslag leggen op: uw huis, auto, uitkering of spaarrekening. Dat mag alleen als de rechter daar toestemming voor heeft gegeven.

Beslag leggen is een laatste redmiddel. Dat gebeurt pas nadat u een rekening, herinnering, tweede herinnering, en aanmaning hebt ontvangen.

Sommige instanties hebben geen toestemming van de rechter nodig, zoals: het UWV, de Sociale Dienst, de Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau.

Ben ik dan alles kwijt?

Nee, u heeft altijd recht om een deel van uw loon en/of uitkering te houden. Een deurwaarder mag alleen beslag leggen op het bedrag dat u krijgt boven uw ‘beslagvrije voet’. Dat is het deel dat u mag houden voor uw vaste lasten en voor levensonderhoud. De beslagvrije voet verschilt per persoon.

Stel, u krijgt een uitkering van 900 euro per maand. En uw beslagvrije voet is 800 euro. Dan kan de deurwaarder beslag leggen op 100 euro.

Hier kunt u uitrekenen wat uw beslagvrije voet is. 

Klacht over deurwaarder

Heeft u een klacht over een deurwaarder? Neem dan contact op met het kantoor van de deurwaarder. Het kantoor moet uw klacht behandelen en u laten weten wat zij ermee doen. Bent u het niet eens met hoe ze de klacht afhandelen? Dan kunt u dit formulier gebruiken.

Terug naar de nieuwsbrief