Verhuizing vanuit het buitenland

Als u vanuit het buitenland komt en in Enschede wilt gaan wonen, dan moet u zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook voor meeverhuizende gezinsleden. Hiervoor maakt u een afspraak.

Afspraak maken
U kunt 24 uur per dag zelf een afspraak maken. Kies  voor het thema ‘burgerzaken’ en dan voor ‘Vestiging buitenland binnen of buiten EU’. Of bel tijdens kantooruren vanuit het buitenland met 031 53 481 81 81. Vanuit Nederland kunt u bellen met 14 053.

Afspraak maken

U moet zich inschrijven in de gemeente Enschede als u in Enschede gaat wonen en langer dan 4 maanden in Nederland verblijft.
Als u verhuist vanuit een EU-/EER land of Zwitserland neemt u mee:

  • een geldig paspoort of identiteitskaart;
  • een huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  • blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
    - een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    - een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    - een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    - een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

    Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle  informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Als u verhuist vanuit een land buiten de EU-/EER of Zwitserland neemt u mee:

  • een geldig paspoort;
  • een bewijs dat u rechtmatig in Nederland mag verblijven. Als u in het buitenland al een aanvraag voor een verblijfsvergunning heeft ingediend, dan heeft u een (Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) in uw paspoort of u bent al in het bezit van een verblijfsvergunning. Kunt u dit niet aantonen door middel van bovengenoemde documenten dan krijgt u van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. U maakt een afspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning en levert daar het Bewijs van Bekendmaking in. Zodra de gemeente het Bewijs van Bekendmaking van de IND heeft ontvangen, gaan wij u inschrijven;
  • een huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner mee en een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs;
  • blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
    - een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
    - een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
    - een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
    - een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.

    Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle  informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.

Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaring met onze digitale dienstverlening. Geef ons uw mening.