Identiteitskaart

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Dit geldt ook voor kinderen. Hiervoor maakt u een afspraak.

Na ongeveer een week kunt u de identiteitskaart persoonlijk ophalen in het Stadskantoor. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Als extra service kunt u uw reisdocument laten bezorgen. Hieraan zijn wel kosten verbonden.

Als je jonger dan 12 jaar bent, is schriftelijke toestemming van je ouders of gezaghouders verplicht als deze niet bij de aanvraag aanwezig zijn. Kijk bij 'Voorwaarden' hoe je dit kunt regelen.

Kinderen moeten altijd een eigen paspoort of identiteitskaart bij zich hebben als ze naar het buitenland reizen. Zie ook: Reizen met kinderen (Rijksoverheid.nl).

Een identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Identificatieplicht
De identificatieplicht (Rijksoverheid.nl) betekent dat iedereen vanaf 14 jaar zich met een geldig identiteitsbewijs moet kunnen identificeren.

Afspraak maken
U kunt 24 uur per dag zelf een afspraak maken of bel 14 053 tijdens kantooruren.

Nederlanders die in het buitenland wonen
Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen alleen telefonisch een afspraak maken. Bel 14 053 tijdens kantooruren. Vanuit het buitenland kunt u ons bellen via telefoonnummer +31 53 4818181. Reisdocumenten voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Afspraak maken

  • Identiteitskaart 18 jaar en ouder: €50,65
  • Identiteitskaart onder 18 jaar: €28,60
  • Spoedprocedure: €47,55

Kosten Reisdocumenten voor Nederlanders die in het buitenland wonen

U neemt mee

  • Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die in uw bezit zijn. Ook als ze zijn verlopen.
  • Bij verlies of diefstal van uw reisdocument in het buitenland een proces-verbaal. Zie “Bijzonderheden”.
  • Een pasfoto. Eisen pasfoto (Rijksoverheid.nl).
    In het Stadskantoor is een fotograaf aanwezig waar u een pasfoto kunt laten maken (pinbetaling van € 12,50 verplicht). Het is op dit moment erg druk bij deze fotograaf (wachttijden kunnen oplopen tot 35 min.).
    Zorg dat u van tevoren een pasfoto gemaakt hebt. Als u op het tijdstip van de afspraak geen foto heeft kunt u geen aanvraag indienen en moet u een nieuwe afspraak maken. Openingstijden van de fotograaf in het Stadskantoor zijn ma t/m vr van 8.30 tot 16.30 en op donderdag ook van 17.00 tot 19.30 uur.
  • Uw pinpas of contant geld.
  • Als je jonger dan 12 jaar bent, is schriftelijke toestemming van je ouders of gezaghouders verplicht als deze niet bij de aanvraag aanwezig zijn. Als beide ouders het gezag hebben is toestemming van beiden verplicht. Als één ouder het gezag heeft dan is de toestemming van die ouder nodig. Zij kunnen de 'Verklaring toestemming afgifte paspoort/identiteitskaart' invullen. Dit ingevulde formulier en hun originele identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) moet je meenemen. Natuurlijk mogen je ouders ook meekomen. Alle informatie over het ouderlijk gezag (Rijksoverheid.nl).

Spoedaanvraag
Als u snel een identiteitskaart nodig heeft, doe dan een spoedaanvraag. Afhalen kan meestal de volgende werkdag na 10.00 uur. Als u uw oude paspoort of identiteitskaart kwijt bent, duurt de spoedaanvraag langer.

Kwijt of gestolen
U doet hiervan aangifte bij de gemeente Enschede. De gemeente maakt een verklaring van vermissing op. Als uw oude document in een andere gemeente is aangevraagd kan het langer dan 5 werkdagen duren voordat het nieuwe document klaar is.

Reizen met kinderen
Kinderen moeten altijd een eigen paspoort of identiteitskaart bij zich hebben als ze naar het buitenland reizen. Reizen met kinderen (Rijksoverheid.nl).

Visum
Ieder land heeft eigen regels voor buitenlanders die hun land bezoeken. Regels visum (Rijksoverheid.nl).

Identiteitskaart voor Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats
Bent u Nederlander zonder vaste woon- of verblijfplaats en verloopt uw identiteitskaart binnenkort? Dan kunt u in de gemeente Enschede een nieuwe aanvragen.

Staat u op dit moment niet in Nederland of in het buitenland ingeschreven en is uw identiteitskaart verlopen? Dan moet u aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit (nog) heeft.

U vult hiervoor een vragenformulier in en neemt documenten mee waarmee u bewijst dat u in Nederland of het buitenland was vanaf de datum van uw uitschrijving uit de Basisregistratie Personen(BRP) tot de datum van uw aanvraag.

Dit bewijst u met:

  • verklaringen van uitkeringsinstanties
  • verzekeringspapieren
  • werkgeversverklaring
  • woonvergunning
  • salarisstroken
  • bankafschriften

Voor het vragenformulier belt u 14 053 tijdens kantooruren. Vanuit het buitenland +31 53 4818181.

Voorkom identiteitsfraude
Geef nooit zomaar uw rijbewijs of een kopie daarvan. Registratie van uw document (soort en nummer) is meestal al voldoende. Geeft u toch een kopie: schrijf dan op de kopie dat het een kopie is, de datum en aan wie u deze geeft. Voorkom identiteitsfraude (Rijksoverheid.nl).

Meer informatie
Alle informatie over reisdocumenten (Rijksoverheid.nl).

Reizen met de Nederlandse identiteitskaart
Je kunt naar verschillende landen reizen met een Nederlandse identiteitskaart. Welke landen dat zijn kunt u nakijken op de webpagina Welke soorten reisdocumenten zijn er? (Rijksoverheid.nl) onder de kop Nederlandse Identiteitskaarten.

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.

Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaring met onze digitale dienstverlening. Geef ons uw mening.