Binnenstad Enschede sterk winkelgebied met forse afname leegstand

11 oktober 2017

De leegstand in de binnenstad van Enschede loopt al enkele jaren fors terug.

Er is zelfs een forse daling gerealiseerd van 9,7% per 1 september 2017 naar 7,5% per 1 oktober 2017. Daarnaast tonen de eerste passantentellingen via WIFI- tracking een indrukwekkend aantal bezoekers, maar liefst 263.000 bezoekers in week 40 (de week van 3 oktober). Uit de meest recente binnenstadenquête blijkt dat de reden van bezoek aan het verschuiven is (minder doelgericht, meer voor de gezelligheid) en dat de bestedingen toenemen (van gemiddeld €96,- per bezoek in 2016 naar €106,- in 2017). “Ik ben erg trots dat het harde werken van alle binnenstadpartners zijn vruchten afwerpt. De binnenstad van Enschede blijft groeien als een sterk en bruisend winkelgebied” zegt wethouder centrum Eelco Eerenberg.

Eerste resultaten passantentellingen

CityTraffic brengt voor de gemeente Enschede het aantal bezoekers aan de binnenstad in kaart, door middel van WIFI-tracking. De eerste resultaten zijn indrukwekkend: in week 40 waren er ruim 320.000 bezoeken aan de binnenstad, waarvan 263.000 unieke bezoekers. De gemiddelde bezoektijd aan de Enschedese binnenstad is 1 uur en 28 minuten. De gemeente Enschede is op 6 september 2017 gestart met passantentellingen via WIFI-tracking.

Leegstand blijft fors afnemen

Uit het laatste rapport van Locatus blijkt dat de leegstand van het aantal vierkante meter winkeloppervlak opnieuw is afgenomen. Slechts 7,5% van het totale winkeloppervlak is in Enschede onbezet. In die cijfers is de komst van Decathlon naar de Zuidmolen nog niet meegenomen. De verwachting is dat het leegstandscijfer bij het volgende meetpunt nog verder zal dalen. Mogelijk zit de gemeente Enschede dan op of zelfs onder de reguliere frictieleegstand (5%), de leegstand die nodig is voor dynamiek in de binnenstad. 

Enschede steeds meer winkelstad

Uit de eerste resultaten van de jaarlijkse bezoekersenquête van I&O Research blijkt dat Enschede steeds meer een winkelstad wordt (september, 2017). Bezoekers geven aan meer voor de gezelligheid naar de stad te komen, en minder met een specifiek doel. De nabijheid, de omvang en de diversiteit van het winkel- en horeca-aanbod is wat bezoekers aantrekt. Vooral kleine straatjes met bijzondere winkels en het snuffelmilieu trekken meer bezoekers. Opvallend is ook de stijging van de gemiddelde besteding van bezoekers vergeleken met vorig jaar, van €96,- naar €106,-.