De werkdag van verkeerskundige Peter te Velde

21 december 2020

Hoe is het om als verkeerskundige te werken bij de gemeente Enschede?

En waarom is het werken in een stad als Enschede als verkeerskundige zo interessant en uitdagend? Verkeerskundige Peter te Velde geeft een kijkje achter de schermen.

Met welke werkzaamheden ben je op dit moment bezig?

“Ik kom net uit een overleg over alle beheerprojecten in mijn stadsdeel in Enschede, dat is stadsdeel West. In dat overleg worden alle fysieke projecten besproken waar ik als verkeerskundige bij betrokken ben. Op dit moment zijn dat er een stuk of 40. Dat geeft direct aan dat je als verkeerskundige veel en snel moet kunnen schakelen. Zodra je aan een weg of in een openbare ruimte wat gaat doen, dan is verkeer altijd een item. Het leuke is dat je als verkeerskundige in een stad als Enschede bezig bent op alle niveaus: van kleine tot grote dingen, van heel praktisch tot heel beleidsmatig. Om een extreem voorbeeld te geven: je bent bezig met het plaatsen van fietssluizen tot het verkeerskundig ontwerpen van een compleet nieuwe woonwijk.” 

Wat maakt werken als verkeerskundige bij de gemeente Enschede zo interessant?

“Wat Enschede interessant maakt als werkgebied is dat je op een hoog niveau met verkeerskundige uitdagingen te maken krijgt. Je krijgt in een oude stad te maken met weggetjes en straatjes die absoluut niet zijn ontworpen voor zoveel verkeer. Hoe ga je daarmee om? Het is als verkeerskundige juist de uitdaging om te ontwerpen met die beperkte ruimte. Als je alle ruimte zou hebben, heb je je creativiteit niet nodig. Dan leg je de richtlijnen ernaast en begin je te tekenen. Je moet het dus echt zien als een uitdaging om voor binnenstedelijke problemen oplossingen te vinden en je moet hierover goed kunnen communiceren en duidelijk kunnen maken waarom je voor bepaalde oplossingen hebt gekozen.” 

Wat moet je in huis hebben als verkeerskundige bij de gemeente Enschede?

“In Nederland heb je 17 miljoen verkeersdeskundigen, maar er zijn maar een paar verkeerskundigen. Iedereen heeft wel een mening over verkeer, die meningen kunnen recht tegenover elkaar staan. Als je als verkeerskundige werkt bij een gemeente, sta je heel dichtbij de mensen, dichterbij kom je niet. Je begint iets op een tekentafel en je ziet het buiten werkelijkheid worden. Ik heb ook in de advieswereld gewerkt, daar ontwerp je iets en ga je daarna door naar het volgende project. Ik wil als verkeerskundige graag zien en ervaren wat ik gemaakt heb, ik wil zien we goed hebben gedaan, maar ook wat we beter hadden kunnen doen. Bij alles wat ik als verkeerskundige ontwerp, stel ik mezelf de vraag: waarom doen we dit en hoe leg ik dat straks uit? Als ik aan het ontwerpen ben, begin ik daar al mee, dan al ben ik bezig met hoe ik de plannen straks presenteer en hoe ik het ga overdragen. Je moet je ontwerp kunnen toelichten, duidelijk kunnen maken waarom je ergens voor gekozen hebt en om kunnen gaan met de emoties die dat oproept. Want de communicatie met burgers en andere stakeholders is een belangrijk onderdeel van je werk en dat vraagt om tact en inlevingsvermogen. Ik vind dit zelf één van de leukste onderdelen van mijn werk. Ja, het kan er soms best heftig aan toe gaan op een bewonersavond, dat maak ik vaak genoeg mee. Dan moet je je rust kunnen bewaren, laten zien dat je begrip hebt voor de emoties van mensen, maar dat je alles afwegend toch een bepaalde keuze hebt gemaakt.”

Met wie werk je samen en hoe ziet je team eruit?

“We hebben een team met tien verkeerskundigen en dat is prettig. Omdat je in zo’n groot team zit kun je je als verkeerskundige specialiseren. We hebben collega’s die gespecialiseerd zijn in fietsers, in openbaar vervoer, zelf ben ik zelf gespecialiseerd in bebording en in het maken van verkeersmodellen om huidige en toekomstige verkeersstromen in beeld te brengen. Omdat het team groter is in een stad als Enschede, kun je meer sparren met vakgenoten. Hier werken we als team verkeerskundigen op onze afdeling samen met stedenbouwers, landschappers en watermensen. Dat leidt tot verrassende invalshoeken waarbij je elkaar inspireert en van elkaar leert. Onze afdeling zorgt er samen voor dat dingen in de stad gerealiseerd worden, van het bedenken tot het daadwerkelijk uitvoeren.” 

Welke verkeerskundige ambities en uitdagingen liggen er in Enschede?

“In de binnenstad spelen veel grote ontwikkelingen, zoals Centrumkwadraat. Hoe gaan we de binnenstad van Enschede bereikbaar houden, want de binnenstad is toch de economische motor van Enschede. Verder heeft de stad veel oude woonwijken waarvan de straten aan vervanging toe zijn. Maar er spelen ook vragen over hoe de automobiliteit zich gaat ontwikkelen: gaan we allemaal elektrisch rijden of wordt het toch waterstof en wat betekent dat voor die keuzes die we maken over het plaatsen van laadpalen? Wat ook interessant is en waar we ons de komende jaren mee bezig houden is hoe we onze stad klimaatbewust gaan inrichten met zo min mogelijk verhardingen. Want als stad heb je te maken met verdroging, hittestress en water dat niet weg kan en voor veel wateroverlast zorgt.”

Werken als verkeerskundige bij de gemeente Enschede?

Zie jij jezelf al werken als verkeerskundige bij de gemeente Enschede en aan de gaan met de verschillende uitdagingen? Bekijk dan zeker onze vacature voor verkeerskundige en wie weet maak jij binnenkort deel uit van ons team verkeerskundigen.