Diefstal paspoort, rijbewijs of id-kaart melden bij gemeente

Paspoort, rijbewijs of identiteitskaart verloren of gestolen?

Vanaf 30 mei 2016 maakt de gemeente een verklaring van vermissing op als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is. U hoeft niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen. In plaats daarvan kunt u het verlies of de diefstal melden bij de gemeente. Gemeente en politie slaan de handen ineen om het u wat gemakkelijker te maken.

U vult bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt hoe u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen.

Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt of gestolen is, dan moet u daar ter plekke wel aangifte doen bij de politie. In Nederland gaat u met het buitenlandse proces-verbaal naar de gemeente.

Meer informatie over het aanvragen van een nieuw document vindt u op de website van de gemeente Enschede.

Fraude streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijst de gemeente u door naar de politie voor nader onderzoek.