Enschede geeft startschot nieuwe Duitsland campagne

In de Duitse stad Essen is vrijdag 1 juli het startschot gegeven voor de vernieuwde Duitsland campagne van Enschede met de ingebruikname van de ‘Enschede’- tram.

Doel van de campagne is  meer Duitse bezoekers uit Nordrhein Westfalen naar Enschede te trekken. Een Enschedese delegatie van binnenstadondernemers, ambtenaren en Enschede Promotie is naar Essen afgereisd om bij de aftrap aanwezig te zijn.

Een belangrijk onderdeel van de campagne vormt de ‘Enschede’-tram . Deze rijdt op 1 juli voor het eerst en is gedurende minimaal een jaar zichtbaar in het stadsbeeld. Om de ingebruikname extra luister bij te zetten heeft een promotieteam voorbijgangers op ludieke wijze met Enschede kennis laten maken. Zij hebben goody bags en stroopwafels uitgedeeld en er is in samenwerking met het InterCity hotel een winactie georganiseerd, waarbij men kans maakt op een weekendje weg. Naast de inzet van de tram zal de campagne vooral ook online gestalte krijgen in de Euregio en in Nordrhein Westfalen. De doelgroep oriënteert zich vooraf voornamelijk online op een bezoek aan een Nederlandse stad. Verder bestaat de campagne  uit een direct mailing en gerichte informatievoorziening voor Duitse bezoekers in Enschede.

Naamsbekendheid van 99 %

Enschede Promotie voert sinds 2012 samen met de binnenstadpartners zoals het Ondernemersfonds en de Marktbond succesvol campagne in de Euregio. De stad heeft in dit gebied een naamsbekendheid van 99%. Deze cijfers zijn aanleiding de campagne een nieuwe impuls te geven en de geografische doelgroep uit te breiden naar het Noord-Ruhrgebied. De focus kom te liggen op Essen, dat met ruim een half miljoen inwoners en een regionale aantrekkingskracht een groot en kansrijk afzetgebied vormt.

De profilering  van Enschede als winkelstad blijft en ook de koopzondag en de warenmarkt  houden in de communicatie een belangrijke rol. Echter, in de nieuwe campagne wordt dit aangevuld met de pijler meerdaags bezoek. Uit onderzoek in Nordrhein Westfalen blijkt dat 66% van de respondenten geïnteresseerd is in een weekendje weg. Dat biedt potentie om hen te verleiden meerdere dagen in Enschede door te brengen. Enschede Um die Ecke is de nieuwe pay off. De directe nabijheid van Enschede, maar het toch kunnen genieten van een compleet andere aanbod en sfeer, zijn kenmerken die de doelgroep erg waardeert, en komen dan ook in deze pay off tot uitdrukking.