Enschede steeds meer winkelstad

Uit de eerste resultaten van de jaarlijkse bezoekersenquête van I&O Research blijkt dat Enschede steeds meer een winkelstad wordt (september, 2017). Bezoekers geven aan meer voor de gezelligheid naar de stad te komen, en minder met een specifiek doel. De nabijheid, de omvang en de diversiteit van het winkel- en horeca-aanbod is wat bezoekers aantrekt. Vooral kleine straatjes met bijzondere winkels en het snuffelmilieu trekken meer bezoekers. Opvallend is ook de stijging van de gemiddelde besteding van bezoekers vergeleken met vorig jaar, van €96,- naar €106,-.

Passantentellingen

CityTraffic brengt voor de gemeente Enschede het aantal bezoekers aan de binnenstad in kaart, door middel van 24 uurs tellingen. De eerste resultaten waren indrukwekkend: in week 40 waren er ruim 320.000 bezoeken aan de binnenstad, waarvan 263.000 unieke bezoekers. De gemiddelde bezoektijd aan de Enschedese binnenstad is 1 uur en 28 minuten.

De gemeente Enschede is op 6 september 2017 gestart met passantentellingen via wifi-sensoren. De sensoren vangen wifi-signalen op en kunnen daarmee passanten tellen, bepalen hoe lang mensen in de binnenstad zijn, welke routes worden gelopen en of mensen terug komen naar de binnenstad. In de Q&A vindt u antwoorden op mogelijke vragen over deze manier van tellen.

Eens per jaar wordt ook de drukte van bezoekersstromen gemeten in de binnenstad. Via onderstaande afbeelding komt u op een interactieve kaart. Op deze kaart kunt u per jaar zien waar de bezoekers lopen en waar het het drukste is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Passantentellingen via sensoren

De gemeente telt met ingang van september 2017 de drukte in de binnenstad via sensoren. De sensoren vangen wifi-signalen op en kunnen daarmee passanten tellen, bepalen hoe lang mensen in de binnenstad zijn, welke routes worden gelopen en of mensen terug komen naar de binnenstad. Op onze website vindt u antwoorden op mogelijke vragen over deze manier van tellen.