Dankzij initiatief van werkgroep wordt Gronausestraat fiets-veilig

Foto van inwoner Lorette Bosch bij de werkzaamheden aan de Gronausestraat
22 april 2021

Halverwege 2018 plaatste Lorette Bosch een bericht op Facebook. Ze was voor de zoveelste keer bijna van de fiets gereden aan de Gronausestraat.

Ze deed een oproep aan wethouders en raadsleden van de gemeente: er moest wat gebeuren aan de veiligheid in deze straat! Het balletje ging rollen, en de werkzaamheden zijn inmiddels gestart. De Gronausestraat wordt een auto-te-gaststraat.

Wat is jouw rol geweest bij het Fietsveiligteam Gronausestraat?

“Ik ben de initiatiefnemer van dit project. Ik was op de Gronausestraat voor de zoveelste keer bijna van de fiets gereden en toen heb ik een klacht geplaatst op Facebook waarbij ik wethouders en raadsleden van de gemeente Enschede uitnodigde om op een zaterdag met mij daar een rondje te gaan fietsen. Ik dacht: op deze manier ervaren zij zelf in levende lijve hoe gevaarlijk het hier is. Daar zijn drie raadsleden op afgekomen.

De raadsleden gaven toe dat de situatie inderdaad niet veilig was en hebben mij toen gevraagd of ik een presentatie wilde komen geven bij de Stadsdeelcommissievergadering. Nou, ik heb heel veel dingen gedaan in het leven, maar dit vond ik wel spannend! Ik heb een diapresentatie gemaakt met foto’s en filmpjes. Die filmpjes maakte ik met een camera die ik op het stuur van mijn fiets plaatste. In die filmpjes kun je goed zien dat ik in die twee dagen weer bijna twee keer van de fiets wordt gereden. Hiermee kon ik de mensen bij de vergadering goed laten zien hoe gevaarlijk het hier is.

Iedereen bij de vergadering was onder de indruk! Er was een aantal mensen die aangaven dat die straat vroeger al zo vaak veranderd is. Ik zei toen: ‘ik wil niet naar het verleden kijken, ik wil naar de toekomst kijken. Ik wil dat moeders met kinderen die nu nog in de kinderwagen liggen, straks veilig naast hun moeder kunnen fietsen.’ Het balletje kwam aan het rollen en toen hebben ze na mijn presentatie gezegd: hier gaan we wat mee doen!”

"Toen kwam het woord ‘participatie’ om de hoek kijken. Ik stelde toen hardop de vraag wat hiermee bedoeld wordt. Ze hebben me uitgelegd wat het betekende en gevraagd of ik inderdaad mee wilde doen. Dat wilde ik. Ik had namelijk die bal opgegooid, ik wilde ook zien waar hij terecht komt."

“Ik had die bal opgegooid, ik wilde ook zien waar hij terecht kwam.”

"In Glanerbrug werden toen willekeurig mensen gevraagd of ze met ons wilden meedenken in dit proces. Hier zijn verschillende mensen op ingegaan: van jong tot oud, van ondernemers tot inwoners.
Anke Olthuis van de gemeente heeft er toen voor gezorgd dat we een werkgroep vormden en aan de slag konden. Het mooie aan deze groep is dat we allemaal hetzelfde doel hadden. Namelijk, met elkaar ervoor zorgen dat die straat weer veilig wordt.”

Toen konden jullie als werkgroep aan de slag!

“Klopt. We kwam ’s avonds bij elkaar. Martijn Schenning van SIR nam bij onze bijeenkomsten de leiding. Het ging soms hard tegen hard, dat mag je best weten. Maar we hadden hetzelfde doel, en we moesten toch in het midden uitkomen. Allerlei voorstellen kwamen voorbij: een rotonde, het smaller maken van de straat. Nu wordt het een auto-te-gaststraat. We hebben als groep zó goed samengewerkt, daar heb ik veel respect voor. Mijn hoofddoel was: de veiligheid verbeteren. Dat lukt hopelijk straks.”

“Mijn hoofddoel was: de veiligheid verbeteren. Dat lukt hopelijk straks.”

Hoe was de samenwerking met de gemeente?

“De gemeente dacht goed met ons mee. Ze gaan natuurlijk budgetgericht te werk en gaven ons een eisenpakket mee. Ze brachten ons in contact met mensen die ons konden helpen. Mensen met verstand van verkeerssituaties, projectleiders. Die kwamen met adviezen en tips. Als wij met een idee kwamen waar we allemaal een goed gevoel bij hadden, dan ging de gemeente daar wel in mee. Dus dat was heel fijn.”

Wat is de conclusie van de werkgroep?

“De Gronausestraat wordt een auto-te-gaststraat. Dit is een straat met rode stenen waar de auto dus te gast is. Ook worden de parkeerplekken voor auto’s aangepast. Dus straks is het zo dat je als fietser gewoon met z’n tweeën naast elkaar kunt fietsen en dat die auto daar dan achter moet blijven. Nu ze aan het werk zijn met de straat houdt Anke ons van alles op de hoogte. Ik krijg ook regelmatig van leden van onze projectgroep foto’s doorgestuurd, dus zo vertellen we elkaar over het project.”

“Ik zou zeker andere inwoners aanraden om ook aan de slag te gaan als je ergens echt niet tevreden over bent. Als je iets hebt waar je altijd tegenaan loopt, dan lijkt de gemeente zo’n apparaat met: ‘ik heb al zo vaak gebeld en ze doen er niks aan’, maar ik denk dat bij mijn initiatief ik de raadsleden en de wethouders echt de ogen geopend heb. Dat red je niet met één telefoontje. Daar ben ik wel achter.”