Samen met Grolsch zetten we de knop om

28 oktober 2022
Uitgelicht Nieuws
Wethouder Jeroen Diepemaat met Grolsch voor de campagne Zet Ook De Knop Om -

Het is geen nieuws dat de energieprijzen hoog zijn. Zeker nu het weer kouder wordt, en met de stijgende kosten en energieschaarste als gevolg van de oorlog in Oekraïne, willen Nederlanders graag op hun energieverbruik besparen. Daarom heeft de Rijksoverheid landelijk haar ‘Zet ook de knop om’-campagne herstart. In de binnenstad van Enschede is de campagne vanavond van start gegaan met het uitreiken van de eerste Grolsch-campagneviltjes door wethouder Jeroen Diepemaat.

Vandaag activeerden we samen met Koninklijke Grolsch de ‘Zet ook de knop om’-campagne in de binnenstad. De energiebesparingscampagne is in april landelijk van start gegaan en wordt nu hernieuwd. Doel van de campagne is om het bewustzijn rondom gas- en energieverbruik te vergroten onder huishoudens en bedrijven.

Enschede doet mee

De komende weken zal de campagne zowel in diverse Grolsch-horecagelegenheden in de binnenstad als online zichtbaar zijn, via speciaal ontworpen bierviltjes, tafelkaartjes en een socialmedia-campagne. De eerste campagneviltjes zijn vanavond uitgereikt door wethouder Jeroen Diepemaat, en Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director Koninklijke Grolsch. Joris Eleveld, voorzitter van de Vereniging Horeca Stad Enschede, mocht ze in ontvangst nemen. Jeroen Diepemaat: “We leven in tijden van hoge energieprijzen en grote opgaven op het gebied van duurzaamheid. Het is voor ons allemaal van belang om minder te verbruiken en de energiekosten te drukken. Als gemeente helpen we onze inwoners natuurlijk daar waar dat kan. Dit doen we op veel verschillende manieren. En in dit geval door aandacht te vragen voor deze landelijke campagne. Bewustwording is namelijk ontzettend belangrijk. Als gemeente zijn we dan ook hartstikke blij dat een groot Enschedees bedrijf dit initiatief ondersteunt.”

Koert van ’t Hof: “Als het aankomt op energie besparen is er niet één oplossing: het zijn meerdere maatregelen die samen een groot effect creëren. Dit zien we ook terug in onze eigen transitie naar een CO2-neutrale brouwerij, en is tevens de kracht van de campagne ‘Zet ook de knop om’. Het is de optelsom die telt. Door de Gemeente Enschede te ondersteunen in deze campagne geven wij samen het goede voorbeeld. We hopen dat meer bedrijven en huishoudens de kans zien om energiebesparende maatregelen te nemen.”

Praktische besparingstips

Van alle energie die een huishouden verbruikt, bestaat ongeveer tachtig procent uit gas en zo’n twintig procent uit elektriciteit. Zowel op de website van 'Zet ook de knop om' als op de viltjes en tafelkaartjes staan praktische tips vermeld waarmee huishoudens en bedrijven dit verbruik kunnen verminderen. Tevens staat op de website aangegeven hoeveel een gemiddeld huishouden bespaart als de maatregelen worden toegepast. Een greep uit de tips:

  • Zet de thermostaat 's avonds op 15 graden
  • Zet de tweede (bier)koelkast uit, en zet je bier buiten neer om te het koelen
  • Hang de was op in plaats van de droger te gebruiken
  • Plaats radiatorfolie
  • Schaf een waterbesparende douchekop aan

Prijsvraag: Hoe zet jij de knop om?

Onderdeel van de campagne is een door Grolsch georganiseerde prijsvraag. Via tafelkaartjes en een socialmedia-campagne roept de brouwerij mensen op om zelf ook praktische energiebesparingstips te delen. De tips kunnen worden ingestuurd door op de berichten op social media te reageren, of rechtstreeks via een ‘direct message’ (DM) naar de Instagramaccount van Grolsch (@Grolsch_NL). De beste tips maken kans op mooie, warme Grolsch-prijzen!