In gesprek met Tweetal Belevingscatering

19 juli 2017

In Almelo worden wij aan de Windmolen 3 ontvangen door directeur Eric Minkhorst. Tweetal is in 1977 opgericht en telt ruim 300 medewerkers.

Het is een zelfstandig onderdeel van de Effektief groep. Daarnaast is Tweetal lid van ONCE: Officieel Netwerk Catering Events is een exclusief platform voor party- & eventcateraars die zich naar de opdrachtgevers wensen te onderscheiden door het verschil te maken op het gebied van veiligheid, kwaliteit, authenticiteit, HACCP certificering en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

“Ons pand is volledig ingericht naar HACCP lijnen”, vertelt Eric wanneer hij ons rondleidt. In de ‘Gelagkamer’ kunnen de medewerkers gezamenlijk ontbijten en lunchen. “We hebben goed voedsel hoog in het vaandel staan. Daar past een gezond ontbijt en lunch bij en die kunnen de medewerkers hier dan ook nuttigen.”

Tweetal onderscheidt zich door zelf alles in huis te hebben én het vermogen grote groepen mensen te verplaatsen. “Van statafel tot kroonluchter, van bestek tot tent, alles hebben we in diverse uitvoeringen op voorraad. Wanneer de goederen terugkomen, wordt alles uitvoerig gecontroleerd en indien nodig gerepareerd. Wij hebben een 65+-er in dienst die deze werkzaamheden voor ons uitvoert.” Eric houdt zich bezig met circulair ondernemen en past dit ook, daar waar mogelijk, toe binnen het bedrijf.

Tweetal heeft in Almelo zes tot acht mensen uit de doelgroepen aan het werk en dat is over het totale personeelsbestand ongeveer een derde. Een aantal daarvan komt uit het project Daadkracht; een initiatief in Almelo waarbij werkzoekenden werkervaring kunnen opdoen bij werkgevers. Eric onderhoudt ook nauw contact met de scholen waar leerlingen vandaan komen. “Het werk in de keuken leent zich heel goed voor mensen die een vast takenpakket nodig hebben, zoals autisten.” Zij kunnen zich goed concentreren op dit werk en vinden het prettig dat zij weten wat er van hen wordt verwacht.

Eric vindt het belangrijk dat de werknemers trots zijn op het product. “Iedereen levert een kleine bijdrage aan het geheel, maar samen wordt het een mooi product. Om een totale beleving te creëren werken wij nauw samen met onze partners, zoals BServed. Zij geven elk evenement extra allure door de inzet van gastvrije medewerkers die perfect zijn gestyled, passend bij het evenement.”

Ook helderheid aan de voorkant is belangrijk. “Wanneer iemand kok wil worden, schetsen we een realistisch beeld van het werk. 60% van het werk bestaat uit schoonmaken. Voor de overige 40% kijken we welke werkzaamheden het best passen bij iemand. Dat kan in de bedrijfscatering, maar ook in de horeca zijn.”

In Groningen biedt Tweetal jaarlijks 30 mensen een baangarantie. Die gaan dan via het overkoepelende uitzendbureau (Effektief groep) aan de slag bij restaurants in Groningen.

Meer weten over Tweetal? Of eens van gedachten wisselen met Eric Minkhorst? Bezoek dan hun website.

Esschert Design 2