Melding over kamerverhuur 

Meldingen over kamerverhuur kunnen afhankelijk van het onderwerp bij verschillende plekken worden ingediend. Hieronder vindt u waar welke meldingen kunnen worden ingediend. 

Woonoverlast 

Stelselmatig woonoverlast kunt u melden bij het Meldpunt Woonoverlast

Acute woonoverlast (dus als er direct ingrijpen vereist is) dient u te melden bij de politie via 0900-8844.

Melding Openbare Ruimte

Wanneer u in de openbare ruimte (dus niet op privé terrein) iets ziet waarvan u wil dat het gemaakt of opgeruimd wordt, kunt u een Melding Openbare Ruimte indienen bij de gemeente. Bijvoorbeeld:

  • Volle prullenbakken of containers;
  • Niet opgehaald afval;
  • Geparkeerde fietsen.

Illegale kamerverhuur

Heeft u het idee dat er illegale kamerverhuur plaatsvindt in een woning? Of wordt er aan een woning iets verbouwd waarvan u het idee heeft dat het niet legaal is? Dan kunt u daarvan een melding maken. 

Let op: als u een melding maakt over het gedrag van kamerbewoners wordt dit gemeld bij Woonoverlast. Als de kamerverhuur legaal is, kan de vergunning op basis van gedrag door bewoners niet worden ingetrokken. 

Vraag en antwoord

Wat kan ik doen als ik nergens mijn auto kan parkeren door de auto’s van mensen die in kamerverhuurpanden om mij heen wonen? 

Helaas kan de gemeente niks tegen deze geparkeerde auto’s doen. Parkeren op openbaar terrein is namelijk voor iedereen toegestaan en de gemeente kan geen onderscheid maken wie waar parkeert.

Wat kan ik zelf doen tegen overlast? 

Wanneer u overlast ervaart van een kamerverhuurpand kan het helpen om eerst zelf in gesprek te gaan met uw buren. Er kunnen bijvoorbeeld duidelijke afspraken gemaakt worden over:

  • Stilte tijden
  • Het opruimen van afval
  • Het parkeren van fietsen of auto’s
  • Het onderhoud van de tuin

Bovendien is het altijd een goed idee om uw buren te leren kennen, ook als u nog geen overlast ervaart. Dus nodig de buren eens uit voor een kop koffie. Wanneer er een goede verstandhouding is, is het ook makkelijker om afspraken met elkaar te maken wanneer er sprake is van overlast.   

Wat gebeurt er met mijn melding nadat ik deze heb ingediend? 

We proberen altijd persoonlijk contact op te nemen met de maker van de melding. Dit doen we telefonisch of via de mail. Daarnaast ontvangt u na het indienen van de melding altijd automatisch een e-mail met daarin een referentienummer. Met dit referentienummer kunt u altijd de status van de melding opvragen door het telefoonnummer 14 053 te bellen.