Hulp regelen via de WMO

In Enschede gunnen we het iedereen om zo lang mogelijk voor zichzelf te kunnen zorgen. Wanneer dit (tijdelijk) niet lukt, dan kunt u hulp regelen. Dit kunt u zelf doen, of via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdhulp. Ook kunt u hulp krijgen bij reizen.

Hulp in huis

Wanneer u zelf uw huishouden niet meer kunt doen, kunt u hulp vragen. Van familie, vrienden of buren, of u regelt huishoudelijke hulp via een organisatie. Het kan voorkomen dat familie, vrienden of buren niet kunnen helpen. En dat het ook niet lukt om zelf huishoudelijke hulp in te huren. Dan kunt u hulp via de gemeente (Wmo)vragen. Dit geldt ook voor aanpassingen in huis of andere hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een:

  • Rolstoel
  • Scootmobiel
  • Aangepaste fiets
  • Traplift
  • Sta-op-hulp
  • Tillift
  • Aanpassing aan uw woning.

Een Wmo-melding doen

Als het niet lukt om zelf huishoudelijke hulp of een hulpmiddel te regelen, doe dan een Wmo-melding: 

Tijdens de afspraak bespreekt u met een medewerker:

  • Wat u nodig heeft
  • Welke oplossingen er zijn

Na het gesprek volgt een advies. Dit is bijvoorbeeld een oplossing:

  • Bij u in de buurt
  • Via de Wmo 

Is het advies een oplossing via de Wmo, dan kunt u een aanvraag doen. De medewerker begeleidt u in dit proces.

Langere wachttijd

Let op: de wachttijd is langer dan normaal

De kans bestaat dat we uw verzoek voor hulp of ondersteuning via de Wmo niet meteen kunnen behandelen. De wachttijd voor de behandeling van de meldingen bedraagt nu gemiddeld 12 weken.

Als u niet kunt wachten, dan helpen wij u met voorrang. We kijken dan wat we kunnen doen ter overbrugging van de wachttijd tot de behandeling van uw melding.

Het doel blijft om iedereen die huishoudelijk hulp via de Wmo heeft dit jaar te voorzien van een nieuwe indicatie. We beginnen in de 2de helft van dit jaar met de beoordeling (herindicatie) van de indicaties die in 2025 of later aflopen.

  • Als uw indicatie voor hulp of ondersteuning eindigt, dan wordt uw hulpvraag beoordeeld voordat die indicatie afloopt. U moet zich dan zelf melden bij onze wijkteams. Ze zijn bereikbaar via 053-481 79 00.
  • Als u tussentijds meer hulp of ondersteuning nodig heeft, dan kunt u een nieuw verzoek doen. We proberen u dan zo snel mogelijk te helpen.

De wachttijd is opgelopen doordat:

  • Er (tijdelijk) te weinig personeel is bij de teams die de meldingen behandelen
  • De meldingen steeds ingewikkelder zijn, en afhandeling dus meer tijd kost

Eigen bijdrage

Er gelden voorwaarden voor hulp via de Wmo. De medewerker kijkt naar uw persoonlijke situatie. Misschien moet u zelf een bedrag betalen voor de huishoudelijke hulp of het hulpmiddel. Op de website van het Centraal Administratie Kantoor (CAK)externe-link-icoon kunt u dit berekenen.

Verlenging WMO aanvragen

Hulp vanuit de Wmo is vaak voor een bepaalde tijd. Het kan zijn dat u aan het einde van de periode nog steeds klachten heeft, dan kunt u opnieuw hulp vragen. Hiervoor maakt u eerst een afspraak. De medewerker onderzoekt opnieuw uw situatie en neemt een besluit. Voor de afspraak kunt u:

Op overheid.nlexterne-link-icoon vindt u de volledige tekst van de verordening Maatschappelijke Ondersteuning van de gemeente Enschede. De tarieven kunt u vinden in het gemeentebladexterne-link-icoon.

Hulp nodig bij vervoer

Als u een handicap heeft, kan reizen moeilijk zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden om toch zelf te reizen:

  • ANWB Automaatje. Een vrijwilliger uit de buurt rijdt u met zijn of haar eigen auto. Hiervoor betaalt u  een kleine vergoeding. Ga naar de website van ANWBexterne-link-icoon of bel met Alifa via 053 - 432 01 22.
  • Voor reizen van maximaal 25 kilometer kunt u de Regiotaxi gebruiken. Vraag een vervoerspas (Wmo-voorziening) aan. Er zijn voorwaarden aan verbonden. Een medewerker van het Wijkteam onderzoekt of u voldoet aan de voorwaarden. Hiervoor kijkt de medewerker naar  uw persoonlijke situatie. Bel 053 - 48 17 900. Voor reizen verder dan 25 kilometer neemt u contact op met Valysexterne-link-icoon.
  • GoOV helpt mensen die moeite hebben met alleen reizen. Bijvoorbeeld mensen met hersenletsel of ouderen. GoOV biedt een slimme app voor de smartphone die zelf reizen mogelijk maakt. Kijk op de website van GoOVexterne-link-icoon.
  • Een aangepaste auto of een rolstoelbus huurt u via de Zonnebloemexterne-link-icoon.
  • De NS OV-taxiexterne-link-icoon brengt u naar het dichtstbijzijnde station. Ook heeft de NS hulpmiddelen voor mensen met een handicap. Lees meer op Reizen met een beperking op NS.nlexterne-link-icoon

Meer informatie

Dagbesteding of begeleiding aanvragen

Neem contact op met de Wijkwijzerexterne-link-icoon, als u:

  • Meer contact wilt met andere mensen
  • Hulp nodig heeft bij uw dagelijkse activiteiten in huis

De Wijkwijzer helpt bij het vinden van een passende oplossing.

Hulp bij het vinden van zorg

Vindt u het lastig om de juiste zorg te kiezen, vraag dan onafhankelijke cliëntondersteuning aan.

Contact met de wijkwijzer