Binnenstadsondernemers Enschede terug in de schoolbanken

26 maart 2024
Niet op de Home/Nieuwsoverzicht

Onlangs is er een leergang gestart bij Hogeschool Saxion in Enschede, gefocust op toekomstgericht ondernemen en leiderschap. Een gemotiveerde groep van 13 ondernemers uit de Enschedese binnenstad gaat de komende maanden aan de slag met hun businessmodellen. Met als doel om als ondernemer in te kunnen spelen op alle ontwikkelingen in de markt. Gezamenlijk hebben zij een schat aan ervaring als het op ondernemen aankomt, toch investeren zij in een leven lang leren. Ook dat is ondernemerschap.

De leergang zal in 14 avonden de ondernemers helpen om hun organisatie te ontwikkelen en de verbinding tussen Enschedese ondernemers te stimuleren. Die verbinding is één van de redenen voor het opzetten van deze leergang. Het initiatief is ontstaan uit een samenwerking tussen Hogeschool Saxion, Stichting Binnenstadsmanagement Enschede (SBME) en het Ondernemersloket van de gemeente Enschede. Daarnaast zijn ook Leerwerkloket Twente, als uitvoerder van IKBINDR/Twents Fonds voor Vakmanschap, en de provincie Overijssel betrokken bij de leergang.

Enthousiasme in de Korte Haaksbergerstraat  

Ondernemers Tony en Dorenda Bilecky van East Side Tattoo zijn enorm enthousiast. De eerste cursus van Saxion’s leergang stond in het teken van persoonlijk leiderschap. Daarin werd aandacht besteed aan de DISC-methode. Hierin worden aan persoonstypes (dominant, invloedrijk, stabiel en conformist) primaire kleuren gegeven. “Jij bent echt een type geel.” zegt Tony tegen een medewerker die net binnenkomt. Hij krijgt als reactie terug dat hij wel wat minder rood mag zijn. “Afgelopen dinsdag was enorm interessant. We gaan de DISC-methode binnenkort ook met onze medewerkers doen.”  

Dorenda vult aan: “Deze leergang is enorm nuttig om een stapje terug te doen, je onderneming onder de loep te nemen en je horizon te verbreden. Ik kijk dan ook ontzettend uit naar de avonden over social media gebruik en de toepassing van AI.”  
“En gelukkig nog geen huiswerk!” grapt ze tussendoor.  

Online aanwezigheid als belangrijk thema  

Dat de leergang goed is om een stapje terug te doen en met een frisse blik je onderneming te bekijken, kan ook Inge Bruggink beamen. Inge, ondernemer van modezaak Fier: “Ergens weet je natuurlijk wel wat je businessplan is, maar door er tijdens de leergang dieper op in te gaan en beter over na te denken wordt het steeds concreter. Ik wil daarnaast leren wat het belang is van zo’n goed uitgewerkt businessplan, hoe online mijn zichtbaarheid kan vergroten en onderzoeken wie mijn klanten nu zijn, en welke klanten ik nog meer aan kan trekken.”  

Ook Ellen Schepers van modezaak Scooter kijkt terug op een leerzame eerste avond. Net als Inge kijkt zij ook uit naar de cursus over online aanwezigheid. “In mijn enthousiasme ben ik diezelfde week nog naar Albergen gereden om daar met studenten van Saxion te kijken naar mijn social media presence. Ik ken al heel wat trucjes, maar ben nog lang niet uitgeleerd!”  

Leergang verbindt de ondernemers  

Initiators Marjana van Belkum en Robin Beverdam ontvingen complimenten voor de eerste bijeenkomst. De ondernemers zijn enthousiast over de manier waarop de leergang is vormgegeven. “Wij waren wel echt op zoek naar ervaren ondernemers.”, vertelt Marjana. “Mensen die al jaren met hun poten in de klei staan. Maar dat vraagt wel om een praktijkgerichte aanpak. Dat laatste vragen we dan ook van onze (gast)docenten.”  

“Veel ondernemers zijn vol passie begonnen aan hun zaak,” vervolgt ze, “maar vroeg of laat lopen ze ergens tegenaan. En hoewel weinig ondernemers uitkijken naar de module over financiën, is dit toch een zeer waardevol onderwerp om te bespreken.”  

In Deventer is een vergelijkbare leergang al 3 keer met succes gegeven aan binnenstadsondernemers. Elk van die groepen zit nog steeds met elkaar in een Whatsapp-groep en helpen elkaar. Zo was er daar een ondernemer die verhuisde naar een ander pand. Hierdoor kon diegene een andere ondernemer weer helpen aan een nieuw pand. “De deelnemers komen bij elkaar in de leergang met verschillende achtergronden, persoonlijkheden en vraagstukken,” stelt Marjana. “Ze hebben ieder hun eigen vaardigheden en kunnen van elkaar leren. Eén van de krachten van deze leergang is dus ook om de ondernemers in de binnenstad met elkaar te verbinden.”