Gemeente Enschede benoemt Marco de Graaf tot nieuwe gemeentesecretaris/algemeen directeur
Fotograaf: Marcel van Saltbommel
Per 1 december 2025 start Marco de Graaf (53) als gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Enschede. De Graaf is momenteel gemeentesecretaris in Steenwijkerland.
Tot 1 november 2025 vervult Jan Willem Kradolfer de rol van interim-algemeen directeur/gemeentesecretaris.
Wethouder Personeel en Organisatie Niels van den Berg: “We zijn verheugd dat Marco de Graaf onze nieuwe gemeentesecretaris wordt. Hij brengt brede ervaring en bewezen leiderschap mee, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau. Marco weet mensen en organisaties te verbinden en heeft oog voor de maatschappelijke uitdagingen waar we in Enschede voor staan. Ik kijk ernaar uit om samen met hem, het college en de organisatie verder te werken aan de toekomst van onze stad.”
Achtergrond van Marco de Graaf
De Graaf werkte hiervoor onder meer ruim twintig jaar bij de provincie Overijssel, onder meer als adjunct-directeur Bedrijfsvoering en Economie & Cultuur. Ook was hij interim-directeur bij het Shared Service Centrum van de gemeenten Zwolle, Kampen en de provincie Overijssel en was hij de afgelopen jaren gemeentesecretaris en algemeen directeur in Steenwijkerland. Daarnaast is hij actief binnen de Veiligheidsregio IJsselland en de VNG Overijssel.
Marco de Graaf: “Enschede spreekt mij aan door het ambitieniveau en de herkenbare opgaven: participatie, vergrijzing, regionale samenwerking en eigenaarschap. De stedelijke én internationale context brengt extra dynamiek. Ik zie ernaar uit mijn ervaring en energie in te zetten voor deze stad en samen verder te bouwen aan een sterke, toekomstbestendige organisatie.”
Wat doet een gemeentesecretaris?
De gemeentesecretaris is de hoogste ambtenaar van de gemeente. Hij of zij is de eerste adviseur van het college van burgemeester en wethouders en leidinggevende van de ambtelijke organisatie. Als algemeen directeur betekent dit dat hij zorgt dat de ambtenaren hun werk goed kunnen doen en dat de adviezen en plannen van de gemeente duidelijk en uitvoerbaar zijn. De gemeentesecretaris/Algemeen directeur is daarmee de schakel tussen bestuur en organisatie.