DigiD Buitenland

Als u de Nederlandse nationaliteit bezit en in het buitenland woont, kunt u ook een DigiD aanvragen.

  • Vraag uw DigiD aan (Digid.nl).
  • Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode per sms en per e-mail. Met deze baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum van uw aanvraag naar het Stadskantoor in Enschede om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Dit kan alleen op afspraak.
  • U neemt dan het volgende mee naar de balie:
    - Uw baliecode. Deze ontvangt u na de aanvraag per sms en per e-mail.
    - Uw geldige Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart.
      Let op: U moet voor de aanvraag en de activering hetzelfde geldige document gebruiken.
    - Uw burgerservicenummer.
  • U kunt 24 uur per dag zelf een afspraak maken, kies het thema: Burgerzaken voor Nederlanders in het buitenland. Of bel 14 053 tijdens kantooruren. Vanuit het buitenland kunt u ons bellen via telefoonnummer +31 53 4818181.
  • Met de activeringscode die u bij de DigD-balie ontvangt en uw gebruikersnaam en wachtwoord kunt u uw DigiD activeren op www.digid.nl.

U kunt een DigiD aanvragen als u:

  • De Nederlandse nationaliteit bezit.
  • In het buitenland woont.
  • Een geldig Nederlands reisdocument  heeft (paspoort of Identiteitkaart).
  • Beschikt over een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen.
  • Een e-mailadres heeft.
  • Een BSN heeft (Burgerservicenummer). Als u geen BSN heeft omdat u vóór 1 oktober 1994 uit Nederland bent vertrokken, dan kunt u dit aanvragen. U  moet zich daarvoor registeren. Alle informatie over registratie in het RNI (Rijksoverheid.nl).
  • Staat ingeschreven in het Register Niet Ingezetene (RNI)

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.

Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaring met onze digitale dienstverlening. Geef ons uw mening.