Verhuist u vanuit een ander land naar Enschede? Dan moet u zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Als uw partner en/of kinderen ook ingeschreven moeten worden, dan komen zij mee naar de afspraak.
Bel 14 053 voor het maken van een afspraak om uw verhuizing door te geven. Vanuit het buitenland belt u +31 53 481 81 81.
Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Goed om te weten: geeft u niet uw verhuizing door, dan kunt u een bestuurlijke boete krijgen.
U moet zich inschrijven in de gemeente Enschede als u in Enschede gaat wonen en langer dan 4 maanden in Nederland verblijft.
Verhuist u naar Enschede met een nationaliteit van een land binnen de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland dan neemt u mee:
- een geldig identiteitsbewijs.
- een getekend huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u schriftelijke toestemming van een meerjarige bewoner van het nieuwe adres mee en een kopie van zijn/haar identiteitsbewijs;
- blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
- een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
- een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
- een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
- een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).
Verhuist u naar Enschede met een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland dan neemt u mee:
- een geldig paspoort;
- Bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba, Sint Eustatius;
- een bewijs dat u rechtmatig in Nederland mag verblijven. Als u in het buitenland al een aanvraag voor een verblijfsvergunning heeft ingediend, dan heeft u een (Machtiging tot Voorlopig Verblijf (MVV) in uw paspoort of u bent al in het bezit van een verblijfsvergunning. Kunt u dit niet aantonen door middel van bovengenoemde documenten dan krijgt u van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. U maakt een afspraak met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning en levert daar het Bewijs van Bekendmaking in. Zodra de gemeente het Bewijs van Bekendmaking van de IND heeft ontvangen, gaan wij u inschrijven;
- een huur-/koopcontract. Als u bij iemand gaat inwonen, neemt u schriftelijke toestemming van een meerjarige bewoner van het nieuwe adres mee en een kopie van zijn/haar identiteitsbewijs;
- blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen dan moet u de volgende documenten meenemen:
- een geboorteakte als u in het buitenland bent geboren;
- een huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd;
- een echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden;
- een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist.Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Alle informatie over legalisaties van documenten (Rijksoverheid.nl).
Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.