Openbare verlichting

Klachten of wensen over de verlichting in uw straat kunt u doorgeven aan de gemeente.

Bijvoorbeeld als het gaat om:

  • Lamp kapot/knippert
  • Schade aan een lantaarnpaal of kap
  • Zichtbare lichthinder in de woning
  • Wens voor meer verlichting in uw straat of op donkere plekken

Een storing van een lamp in een kap wordt normaliter binnen vijf werkdagen opgelost. Het oplossen van een defecte lichtmast of kap en een kabelstoring aan (meerdere) lichtmasten duurt helaas langer (zie voor meer info het tabblad Bijzonderheden).

De wensen worden per situatie beoordeeld.

Geef uw melding door via Meldingen of klachten over de openbare ruimte of telefonisch op nummer 053-4817600.

Geef hierbij aan:

  • Kies binnen het menu ‘straatverlichting’ voor de optie waar de melding over gaat
  • In de omschrijving geeft u vervolgens aan:
    • Uw naam, adres, emailadres en telefoonnummer
    • Wat er aan de hand is, of wat u wilt vragen.
    • Hoeveel lampen er uit zijn. Meer dan 5 (op een rij of zigzag) betekent waarschijnlijk een ondergrondse kabelbreuk.
    • De (lichtmast)nummers die op de lichtmasten staan aangegeven (geel stickertje). Lukt dat niet, dan graag de straatnaam en het huisnummer waar de lichtmast staat.

Zonder bovengenoemde gegevens kunnen we uw melding niet in behandeling nemen!

NB. Het kan zijn dat er al wel reparaties zijn uitgevoerd die u niet heeft opgemerkt.

Afhankelijk van de storing kunt u altijd een herhaalmelding doen als de melding na 2-3 weken nog niet blijvend is opgelost.

 

Dit gebeurt er met uw melding

Alle meldingen en vragen sturen wij naar onze aannemer Dynniq. Deze pakt alle bovengrondse zaken op zoals een kapotte lamp, mastdeurtje weg, lampenkap stuk, scheve lichtmast, e.d.

Is er echter ondergronds in de elektriciteitskabels iets kapot, dan geeft Dynniq dit door aan Enexis Netwerkbedrijf. Enexis zorgt als eigenaar van de kabels voor het herstel.

Oplossingstermijn

De tijd die nodig is voor een oplossing hangt af van de melding:

  • Eenvoudige defecten (kapotte lamp) worden zo snel mogelijk opgelost (binnen 5 werkdagen);
  • Gevaarlijke schades aan lantaarnpalen pakt Dynniq binnen 2 uur op, (calamiteit), om de openbare weg weer veilig en verkeer toegankelijk te maken. Feitelijke vervanging van de lichtmast kan wat langer duren, maar ze plaatsen zo nodig een tijdelijke (nood) lichtmast;
  • De herstelperiode bij kabelbreuken of problemen onder de grond is afhankelijk van de complexiteit van de storing en werkzaamheden. Dit kan tussen de 10 á 15 werkdagen gaan duren.

De gemeente heeft geen invloed op het werkproces en de planning van Enexis Netwerkbedrijf. Bij vragen of opmerkingen daarover kunt u contact opnemen met het nationaal storingsnummer 0800-9009 of www.enexis.nl.

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer informatie, laat het ons weten via het contactformulier.

Wij zijn erg benieuwd naar uw ervaring met onze digitale dienstverlening. Geef ons uw mening.