Rekenkamer

De Rekenkamer onderzoekt of plannen van de gemeente goed werken, of het geld goed gebruikt wordt en of de gemeente zich aan de regels houdt. Als u vindt dat de Rekenkamer iets moet onderzoeken, kunt u dit vragen.

Contact

Neem contact op met de Rekenkamer:

Wat moet u weten

Elke gemeente moet een Rekenkamer hebben. Dit is verplicht en staat in de gemeentewet. De gemeente regelt dit zelf en bepaalt hoeveel geld ze hiervoor uitgeeft. De Rekenkamer beslist zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. Soms vraagt de gemeenteraad aan de Rekenkamer om iets te onderzoeken. De Rekenkamer mag alle documenten van de gemeente bekijken. Voorbeelden van onderwerpen zijn:

  • Afval
  • Armoede
  • Bijstand
  • Jeugdzorg en welzijn
  • Openbaar vervoer
  • Schulddienstverlening
  • Veiligheid
  • Vliegveld

Onderzoeken

De Rekenkamer doet elk jaar 3 of 4 onderzoeken. De Rekenkamer heeft meegedaan aan een onderzoek naar de Energiebesparingsplichtexterne-link-icoon, in samenwerking met de Algemene Rekenkamer en de Vereniging van Rekenkamers. De laatste onderzoeksrapporten van de Rekenkamer Enschede gaan over Maatschappelijk vastgoedexterne-link-icoon en Gegevensdeling in samenwerkingsverbandenexterne-link-icoon. Momenteel is de Rekenkamer bezig met een onderzoek naar Algoritmen. Eind 2024 wordt een onderzoek naar Kansengelijkheid opgestart. Lees ook het jaarplan 2024externe-link-icoon.

Controle financiën

Elk jaar bekijkt de Rekenkamer de financiële documenten van de gemeente. Deze onderzoeken noemen we ‘quick scans’. In deze quick scans staan de belangrijkste conclusies en opmerkingen over de documenten. De gemeenteraad kan deze quick scans gebruiken in de vergaderingen. De volgende documenten worden bekeken:

  • Gemeentebegroting: plannen, kosten en inkomsten voor de komende 4 jaar
  • Zomernota: plannen van burgemeester en wethouders voor het volgende jaar
  • Gemeenterekening: financieel overzicht van het vorige jaar
  • Gemeenschappelijke regelingen: documenten van organisaties waarmee de gemeente samenwerkt

Jaarverslagen

Elk jaar voor 1 april maakt de Rekenkamer een jaarverslag. Het doel is duidelijk te maken wat de Rekenkamer in het afgelopen jaar deed en bereikte en wat daarvan de kosten waren.

Leden

De Rekenkamer heeft  tijdelijk 6 leden:

  • Harry de Boer (voorzitter)
  • Johan de Kruijf
  • Mirjan Oude Vrielink
  • Stijn Overkamp
  • Bert Kreuwel
  • Anne Rietberg

De Rekenkamer krijgt bij het werk hulp van een medewerker van de gemeente: Nelleke van Proosdij (secretaris).

Vereniging van Rekenkamers

De Rekenkamer is lid van de Vereniging van Rekenkamers. Meer informatie hierover kunt u vinden op rekenkamers.nlexterne-link-icoon.

Meer informatie

Overzicht onderzoeken, quick scans en jaarverslagen Rekenkamerexterne-link-icoon

Privacyverklaring

De Rekenkamer verwerkt persoonsgegevens op een zorgvuldige en veilige manier. Zij werkt volgens de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG. Meer informatie is te vinden in onze privacyverklaring.