Samen bouwen aan kansen jeugd Twekkelerveld
In de wijk groeit een krachtige en duurzame samenwerking tussen school, wijk en partners. Samen willen zij de jeugd van Twekkelerveld een gezonde en kansrijke toekomst geven.
In de wijk Twekkelerveld groeit meer dan de helft van de kinderen op in armoede. Allerlei problemen zitten hun ontwikkeling in de weg. Denk aan onzekere thuissituaties, taalproblemen en geldzorgen. In de wijk groeit een krachtige en duurzame samenwerking tussen school, wijk en partners. Samen willen zij de jeugd van Twekkelerveld een gezonde en kansrijke toekomst geven.
Basisschool De Zonnewijzer vormt het hart van de samenwerking. “We hebben ontdekt dat er meer dan dertig partijen rond hetzelfde kind werken. Soms wisten we niet eens van elkaars bestaan. Als je kinderen écht wilt helpen, moet je samenwerken”, zegt schooldirecteur Thomas Schulte. Dat de uitdagingen in Twekkelerveld groot zijn ziet hij dagelijks. “We zien veel kinderen binnenkomen met zorgen. Pas als je onbezorgd de school binnenloopt, kun je echt iets leren. We willen daarom eerder problemen herkennen en die zo veel mogelijk voorkómen. Dat kan alleen samen.”
Eén geheel en echte verbinding
De kerngroep van het project Zonnewijzer Plus bestaat onder meer uit de school, Stichting Noaberkracht, buurt- en jongerenwerk en de woningcorporatie. Samen met andere wijkpartners werken ze aan één gedeelde visie en uiteindelijk aan een Huis van de Wijk. Dit is een goed bereikbare plek waar kinderen, ouders en beroepskrachten elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Ook kunnen verschillende vormen van ondersteuning er beter op elkaar aansluiten.
Kwartiermaker Margretha du Carmo Krabbe weet als geen ander wat gezinnen nodig hebben om te groeien. Dat komt door haar ervaring met maatschappelijke vraagstukken en haar eigen achtergrond. Ze groeide zelf op in een gezin met verschillende problemen en een migratieachtergrond. “Toen ik vastliep ging geen enkele deur open. Nu, vanuit een andere positie, gaan diezelfde deuren wél open. Het is mijn persoonlijke drijfveer om dat bewustzijn te vergroten: de situatie verandert, maar de mens blijft dezelfde.”
Margretha bracht alle betrokken partijen in kaart. En de komende weken rondt ze het plan van aanpak af. “Het belangrijkste is dat versnipperde hulpverlening één geheel wordt. Als je begrijpt vanuit welk gezichtspunt iemand werkt en de overlappen ziet, ontstaat echte verbinding.”
Opbloeien en groeien
De Zonnewijzer werkt dus aan samenwerking in zorg en ondersteuning. Daarnaast ontwikkelt De Zonnewijzer een nieuw ontwerp voor het onderwijs. Talentontwikkeling en activiteiten om ouders meer te betrekken spelen hierin een belangrijke rol. Een belangrijke partner is Stichting Noaberkracht van Ruben Luchtmeijer.
Rubens team is dagelijks op school aanwezig, al voordat de lessen beginnen. Ze zien problemen en kaarten deze aan en bouwen aan de relatie met de kinderen. Ook bieden ze op De Zonnewijzer dagelijks een naschools programma. Voor dat programma is veel belangstelling. “Ook geven we lessen. Het vaste lesprogramma wisselen we overdag af met lessen als mentale weerbaarheid, lichaamstaal, normen en waarden, techniek en creativiteit. Je ziet kinderen opbloeien als ze hun talent ontdekken.”
Volgens schooldirecteur Thomas is op zijn school nu al zichtbaar dat de nieuwe aanpak werkt. Kinderen komen met meer energie de klas in, houden daar hun aandacht er beter bij en spelen rustiger buiten. “We zien kinderen groeien. Dat geeft een enorme boost aan het leren en vergroot uiteindelijk hun kansen”, stelt hij tevreden vast.
