Alcoholvergunning aanvragen
Aanvragen
Kies waarvoor u een vergunning wilt aanvragen. Bij uw aanvraag moet u ook al uw leidinggevenden aanmelden. Bij veranderingen meldt u nieuwe leidinggevenden zo snel mogelijk aan.
Voorwaarden
- De ondernemer en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijterij zijn: minimaal 21 jaar (bij alcoholvrije horeca minimaal 18 jaar); van onbesproken levensgedrag; in het bezit van een verklaring sociale hygiëne (bij alcoholvrije horeca is dit geen vereiste).
-
Tijdens openingstijden moet tenminste 1 leidinggevende aanwezig zijn.
-
Als er door personeelswisselingen sprake is van nieuwe leidinggevenden, moeten deze binnen 1 maand worden aangemeld via een meldingsformulier met bijlagen. Na een ontvangstbevestiging van de gemeente mag de nieuwe leidinggevende meteen actief zijn in uw horecazaak. De ontvangstbevestiging bewaart u bij uw alcoholvergunning.
-
Een horecapand moet een horecabestemming hebben of de gemeente moet toestemming geven dat het pand als zodanig gebruikt wordt. Het pand moet voldoen aan het Bouwbesluit. Het pand heeft tenminste 1 horecalokaliteit met een vloeroppervlakte van tenminste 35m2. Een slijterij heeft tenminste 1 slijtlokaliteit met een vloeroppervlakte van tenminste 15 m2. Het pand heeft voldoende ventilatiecapaciteit in de publieksruimte.
-
De vergunning is persoons- en pandgebonden en niet overdraagbaar. Bij bouwtechnische wijziging van het horecapand of verandering van ondernemingsvorm moet u een nieuwe vergunning aanvragen.
Meesturen
Horeca/slijterijen/alcoholvrije horeca:
- De volgende informatie van alle leidinggevenden: kopie van legitimatiebewijs (geen rijbewijs); ondertekende arbeidsovereenkomst; geldige verklaring sociale hygiëne.
- Een situatietekening van uw gehele horeca-inrichting, waarop in ieder geval de toiletten, alle horecalokaliteiten én terrassen voorzien van naam en oppervlakte vermeld staan (geldt niet voor slijterijen).
- De (notariële) oprichtingsakte van de commanditaire/besloten vennootschap of vennootschap onder firma.
- De ondertekende huurovereenkomst van het pand.
- De ondertekende koopovereenkomst inzake de overgenomen exploitatie.
- De ondertekende hypotheekakte en/of koopovereenkomst inzake de aanschaf van het pand.
- Een volledig ingevulde en ondertekende uitgebreide BIBOB-vragenlijst.
- Uw ondernemingsplan.
- Een financieel overzicht van de totale (begrote) investeringen.
- Een ondertekende leen-/kredietovereenkomst.
- De financiële bewijsstukken van uw geldverstrekker(s) omtrent de herkomst van het door hen geïnvesteerde vermogen (bijvoorbeeld bankafschriften, arbeidsovereenkomsten en loonstroken).
- De balansen, jaarrekeningen en winst-/verliesrekening van de afgelopen 3 jaar van de door u overgenomen onderneming.
- Uw jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar.
- Uw zakelijke- en privébelastingaangifte en/of -aanslagen over de afgelopen 3 jaar.
- Een verklaring van de Belastingdienst omtrent de nakoming van uw fiscale verplichtingen, zakelijk en privé.
- Een uittreksel uit het handelsregister van Kamer van Koophandel. Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden.
Verenigingen/stichtingen moeten een door het bestuur ondertekend bestuursreglement meesturen.
Vul de gegevens in en stuur de formulieren en bijlagen op. Dit kan op 2 manieren.
- E-mail uw aanvraag naar postbus20@enschede.nl
- Stuur de aanvraag per post naar Gemeente Enschede, Postbus 20, 7500 AA Enschede
Een aanvraag die niet compleet is, wordt niet behandeld.
Kosten
Horecabedrijven met een oppervlakte:
- Tot en met 50 m2: € 688,30
- 51 m2 tot en met 100 m2: € 743,65
- 101 m2 tot en met 250 m2: € 924,70
- 251 m2 tot en met 500 m2: € 1.192,35
- meer dan 501m2: € 1.334,20
- Slijterijen: € 301,20
- Verenigingen en stichtingen: € 154,95
- Alcoholvrije horeca: € 549,40
- Aanmelding nieuwe leidinggevenden:€ 183,10
- Iedere andere vergunning, ontheffing of wijziging, voor zover niet anders is bepaald: € 154,95
Als een aanvraag voor een vergunning wordt ingetrokken, geweigerd of buiten behandeling wordt gelaten, brengen we 50 procent van de kosten in rekening.